Krav om at “tagge” blev en dyr omgang for lokal café
Fejltrin på de sociale medier endte med en tur i retten for en lokal café, som nu er blevet idømt en større bøde.
En café i Vejle er kendt skyldig i overtrædelse af spamforbuddet og skal i den forbindelse betale en bøde på 10.000 kroner.
Det har retten i Kolding afgjort, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte den pågældende café for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav at tagge sine venner for at deltage.
Når man tagger en person, udløser det en notifikation til den taggede person, hvor der henvises til virksomhedens konkurrence. Dermed modtager den taggede person markedsføringsmateriale uden at have givet samtykke hertil, og det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.
Konkurrencerne blev afholdt i perioden fra udgangen af september 2019 til medio september 2020. Forbrugerombudsmandens undersøgelser viser, at der i denne periode blev sendt 3.067 notifikationer som følge af tags af personer i de 12 konkurrencer.
- Forbrugerne skal give samtykke, før en virksomhed må sende markedsføring til dem. Det gælder også på de sociale medier, hvis en virksomhed fx foranlediger, at forbrugere bliver kontaktet gennem andre forbrugere på virksomhedens vegne, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Uddrag fra dommen:
”Det er rettens opfattelse, at en konkurrence med krav om tagning af personer for deltagelse - til trods for manglende direkte aftale om markedsføring - har en sådan karakter og incitament for deltageren, at selvom det er en ukendt kreds af personer, der deltager og ved tagning videresender markedsføringen til endnu en ukendt og ubestemt kreds af personer, som modtager en notifikation i notifikationsindbakken på deres facebookside, så vil en konkurrence med krav om tagning skulle anses som markedsføring hidrørende fra den erhvervsdrivende, og derfor for omfattet af markedsføringslovens § 10, stk. 1.”
Kilde: Forbrugerombudsmanden
LÆS OGSÅ: Tager imod stor bøde for urent trav i to netbutikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Succesfuld webshop taber pludselig millioner
Butikkerne halter efter i stærkt regnskab fra Dagrofa
Butikscenter får en ansigtsløftning til 100 millioner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops