Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Byggemarkedskæde kalder stor bøde for urimelig

Foto: jem og fix



Wednesday den 22 December 2021 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Retten har talt: Byggemarkedskæde skal betale en større bøde for urent trav i markedsføringen. Men det sker ikke med deres gode vilje.

Byggemarkedskæden Jem & Fix skal betale en bøde på 150.000 kroner efter en sag om vildledende markedsføring, som Retten i Kolding netop har afgjort.

I 2017 og 2018 har Jem & Fix oplyst priser uden fragt, selvom kunderne ikke havde mulighed for at undgå den omkostning. Helt konkret var der tale om priser på en reol og fire forskellige trailere.

På nettet blev prisen for fragt på 299 kroner først synlig, når kunderne trykkede ind på de enkelte produktsider og fandt linket “Fragtpris og leveringsomkostninger.”

- De priser, som virksomheder annoncerer med, skal være de priser, som vi forbrugere kan købe varerne til. Hvis det annoncerede beløb kun udgør en del af prisen, fremstår produkterne billigere end de faktisk ender med at være, og det er ulovligt, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Dommen understreger, at alle obligatoriske omkostninger skal indregnes i prisen. Det gælder også fragt. Hvis fragten ikke kan beregnes på forhånd, fx fordi fragtprisen afhænger af det samlede køb, skal oplysningen om, at der tillægges fragt, stå i umiddelbar tilknytning til prisen, siger hun.

Betaler modvilligt bøden

Hos Jem & Fix tager de dommen til efterretning og betaler bøden på 150.000 kroner, men byggemarkedskæden kalder samtidig afgørelsen for urimelig i en pressemeddelelse.

- Vildledende markedsføring kræver, at en gennemsnitsforbruger ikke kan afkode markedsføringen. jem & fix er af den opfattelse, at en gennemsnitsforbruger forventer, at der tillægges fragt, hvis der handles online og på den måde ønsker at tilkøbe den service, det er at få en vare leveret, fremgår det af meddelelsen.

Ifølge byggemarkedskæden har der blot været en enkelt klage over fragt på varer fra nettet.

- Sagen er tilbage fra 2017 og 2018. På daværende tidspunkt var det almindelig praksis at oplyse om fragt på varekortet/produktsiden, hvor produktoplysningerne normalt findes, skriver byggemarkedskæden.

LÆS OGSÅ: Jem & Fix sender millioner ned i foret hos familie-koncern



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD