Kommende modeboss møder ind til det første underskud i årevis
Masai Clothing Company ApS
Tal i DKK'000
Omsætning
2019/20: 300,014
2018/19: 371,512
2017/18: 419,148
Resultat af driften
2019/20: (7,507)
2018/19: 63,252
2017/18: 90,634
Årets resultat
2019/20: (2,893)
2018/19: 56,327
2017/18: 77,402
Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report, 01.07.2019 - 30.06.2020
Et år præget af coronavirus sætter en glidende tackling ind på et ellers indbringende dansk modebrand. Ny topchef får rigeligt at se til.
Solide overskud så langt øjet rækker. Sådan plejer det at være for modebrandet Masai, der har 13 danske butikker og kollektioner på hylderne hos en lang række forhandlere verden over.
I årsregnskabet for perioden 2019/20 er det bare anderledes. På grund af coronakrisen gør de røde tal et sjældent besøg på bundlinjen, hvor der står et minus på lige under tre millioner kroner.
Samtidig tager omsætningen et væsentligt dyk fra 371 til blot 300 millioner.
- Virksomheden har ikke præsteret så godt i forhold til de forventninger, ledelsen havde givet udtryk for på forhånd, står der i årsrapporten.
- Perioden har budt på et fald i omsætningen, primært inden for engroshandel og detailhandel, mens handlen på nettet har vist en stigning, men ikke nok til at udligne faldet i de andre kanaler.
En usikker tid
Tidligere på måneden kom det frem, at den nuværende topchef for designvirksomheden Hay - Henrik Steensgaard - bliver ny administrerende direktør for Masai, hvor han har første arbejdsdag til december.
Henrik Steensgaard får derfor en ellers sjælden opgave i virksomheden - nemlig at vende underskud til overskud. Det kommer til at foregå på et usikkert marked, vurderer ledelsen i årsrapporten.
- Pandemien forventes at påvirke virksomheden negativt, hvor man forventer et fald i engroshandlen. På grund af den globale situation er virksomheden ude af stand til at komme med konkrete forventninger til næste års regnskab, skriver ledelsen.
Satser på ekspansion - trods konkurser
I løbet af året måtte Masai desuden sige farvel til selskaberne bag i alt 23 svenske og norske butikker, som måtte trykke på konkursknappen.
Men det får ikke Henrik Steensgaard til at skrue ned for de internationale ambitioner. Virksomheden skal blive ved med at vokse.
- Masai er et brand jeg længe har beundret, og jeg er meget begejstret for at blive medlem af teamet, da vi ser ud til at fortsætte vores indenlandske og internationale ekspansion, siger han i en pressemeddelelse.
Bestyrelsesformand Margaret McDonald bakker op og fremhæver den nye direktørs tidligere meritter.
- Hans resultater i Hay, Baum Und Pferdgarten og IC Companys er beviser på, at han har den nødvendige erfaring, der skal til, for at fortsætte Masais ekspansion i udlandet, skrev hun i et opslag på LinkedIn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Coop åbner et nyt kapitel i driften af ny discountkæde
Kæde siger nu fra over for chikane fra kunderne
Stor kæde af genbrugsbutikker slår salgsrekord
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Gylden periode ruster tøjbutikker til mere usikre tider
Dagrofa satser videre på ny franchisemodel
Eksklusive varer gav kæmpe omsætning i weekenden
Nye toner fra nethandlen: 2023 bliver et comeback-år
Detailsalget ramte en bemærkelsesværdig bundrekord i december
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops