Kommende modeboss møder ind til det første underskud i årevis
Masai Clothing Company ApS
Tal i DKK'000
Omsætning
2019/20: 300,014
2018/19: 371,512
2017/18: 419,148
Resultat af driften
2019/20: (7,507)
2018/19: 63,252
2017/18: 90,634
Årets resultat
2019/20: (2,893)
2018/19: 56,327
2017/18: 77,402
Kilde: Masai Clothing Company ApS, Annual report, 01.07.2019 - 30.06.2020
Et år præget af coronavirus sætter en glidende tackling ind på et ellers indbringende dansk modebrand. Ny topchef får rigeligt at se til.
Solide overskud så langt øjet rækker. Sådan plejer det at være for modebrandet Masai, der har 13 danske butikker og kollektioner på hylderne hos en lang række forhandlere verden over.
I årsregnskabet for perioden 2019/20 er det bare anderledes. På grund af coronakrisen gør de røde tal et sjældent besøg på bundlinjen, hvor der står et minus på lige under tre millioner kroner.
Samtidig tager omsætningen et væsentligt dyk fra 371 til blot 300 millioner.
- Virksomheden har ikke præsteret så godt i forhold til de forventninger, ledelsen havde givet udtryk for på forhånd, står der i årsrapporten.
- Perioden har budt på et fald i omsætningen, primært inden for engroshandel og detailhandel, mens handlen på nettet har vist en stigning, men ikke nok til at udligne faldet i de andre kanaler.
En usikker tid
Tidligere på måneden kom det frem, at den nuværende topchef for designvirksomheden Hay - Henrik Steensgaard - bliver ny administrerende direktør for Masai, hvor han har første arbejdsdag til december.
Henrik Steensgaard får derfor en ellers sjælden opgave i virksomheden - nemlig at vende underskud til overskud. Det kommer til at foregå på et usikkert marked, vurderer ledelsen i årsrapporten.
- Pandemien forventes at påvirke virksomheden negativt, hvor man forventer et fald i engroshandlen. På grund af den globale situation er virksomheden ude af stand til at komme med konkrete forventninger til næste års regnskab, skriver ledelsen.
Satser på ekspansion - trods konkurser
I løbet af året måtte Masai desuden sige farvel til selskaberne bag i alt 23 svenske og norske butikker, som måtte trykke på konkursknappen.
Men det får ikke Henrik Steensgaard til at skrue ned for de internationale ambitioner. Virksomheden skal blive ved med at vokse.
- Masai er et brand jeg længe har beundret, og jeg er meget begejstret for at blive medlem af teamet, da vi ser ud til at fortsætte vores indenlandske og internationale ekspansion, siger han i en pressemeddelelse.
Bestyrelsesformand Margaret McDonald bakker op og fremhæver den nye direktørs tidligere meritter.
- Hans resultater i Hay, Baum Und Pferdgarten og IC Companys er beviser på, at han har den nødvendige erfaring, der skal til, for at fortsætte Masais ekspansion i udlandet, skrev hun i et opslag på LinkedIn.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Jysk skifter navnet på de sidste 1.000 butikker
Dansk Erhverv: Sådan kunne en plan for genåbning se ud
Stifter af kendt butikskæde fik nok af uhæderlighed i branchen
Tidligere B&O-boss går ind i ejerkredsen af succesfuldt modebrand
Dagrofa om ny satsning: - Der kommer flere grønne forbrugere
Efterlyser en klar udmelding om forlængelse af restriktioner
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Jysk skifter navnet på de sidste 1.000 butikker
Dansk Erhverv: Sådan kunne en plan for genåbning se ud
Stifter af kendt butikskæde fik nok af uhæderlighed i branchen
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår