Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Kender du reglerne i udsalgsjunglen?

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 15 January 2013 kl. 12:04

Det store januarudsalg er skudt igang, men kan du bytte udsalgsvarer, hvis du fortryder? Og hvad skal du som sælger være opmærksom på, når du sælger udsalgsvarer. Læs reglerne for udsalgsvarer her.

Det er ikke så lige til med varer, der er købt på udsalg. De kan langt fra altid returneres og står du bag disken, skal du huske at gøre kunden opmærksom på, hvis varen har en fejl. 

Forbrug.dk har samlet en række nyttige regler og råd i forbindelse med udsalg. Du kan læse nogle af dem her: 

1. Ingen fortrydelsesret

Du har som udgangspunkt ingen fortrydelse på nedsatte varer, medmindre butikken informerer om det. Hvis forretningen normalt tilbyder fortrydelses- og ombytningsret gælder det dog også for udsalgsvarer, medmindre butikken gør opmærksom på, at varen ikke kan byttes. 

2. Reklamationsretten gælder

Uanset om varen er købt på udsalg, lagersalg eller som kollektionsprøve gælder reklamationsretten. Den dækker dog ikke de eventuelle fejl på varen, der gør at den er nedsat. 

3. Gør opmærksom på fejlen

Er der ridser, huller og pletter, der gør at varen er sat ned, skal du som sælger gøre opmærksom på det inden kunden køber varen. Reklamationsretten gælder nemlig ikke på de fejl, der medførte at varen var sat ned, men det er sælgeren der skal bevise, at han havde gjort opmærksom på fejl inden købet. 

4. Husk bon på lagersalg

Lagersalg er ofte kortvarige og det er derfor vigtigt at du får en kvittering eller anden dokumentation på at du har købt varen. For kommer du hjem med en vare, der viser sig at være i stykker, alt imens lagersalget er lukket, kan du klage til importøren, producenten eller den butik lagersalget er tilknyttet. Det kræver dog, at du kan bevise, hvornår varen er købt, og derfor er det en god ide at kræve en kvittering med et stempel eller lignende, eller betale med dankort, så du kan bevise, hvornår du har købt varen. 

LÆS OGSÅ: Bøde på over 200.000 kroner til butikker for "forkerte tilbud"

Kilde: Forbrug.dk, redigeret af detailfolk.dk



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD