Københavnsk stormagasin lider voldsomme tab
PROFILJOBS
Magasin søger Flagship Store Sales Manager med stærk ledelses- og retail erfaring
FranchiseMatch søger butikschef og indehaver til Sjölin Jylland: Succesfuldt koncept med stærk vækst!
SVÆRT VED AT SKAFFE RETAILKANDIDATER? Få dit jobopslag her til kun 1995,-
ILLUM A/S
Butiksomsætning
2020: 584.527 (t.kr)
2019: 782.504
2018: 706.537
Primær drift
2020: -140.423 (t.kr)
2019: -113.134
2018: -113.275
Årets resultat
2020: -120.838 (t.kr)
2019: -94.399
2018: -98.067
Kilde: Illum A/S, årsrapport 2020
Satsningen på luksus har endnu ikke ført til en overflod af indtjening i københavnsk stormagasin, hvor coronakrisen rammer hårdt.
Udadtil emmer det af luksus og eksklusivitet i københavnske Illum, der kalder sig selv for “Det mest spektakulære stormagasin.”
Gæsterne kan da også finde varer fra Prada, Balenciaga, Mulberry og mange andre kendte mærker på hylderne. Men gennem de seneste mange år har salget ikke været godt nok til at forhindre store tab i driftsselskabet Illum A/S.
Det gælder også for det seneste årsregnskab, hvor coronakrisen har været medvirkende til at høvle 25 procent af stormagasinets butiksomsætning, som lander på 584 millioner kroner. Samtidig dykker bundlinjen til et minus på næsten 121 millioner kroner.
- 2020 var i høj grad påvirket af Covid19, fremgår det af årsrapporten..
- Især regeringens nedlukning i 69 dage, lukningen af grænserne og den lange periode med restriktioner, der begrænsede antallet af kunder, medførte at et fald i salget, skriver ledelsen i årsrapporten.
Ved tidligere lejligheder har direktøren for Illum - Jeanette Aaen - gået i rette med mediernes historier om den skrøbelige økonomi i stormagasinet.
Forretningen består nemlig både af driftselskabet Illum A/S og et selskab, der ejer de store lokaler på Strøget i København. Mens driftsselskabet taber penge, så har ejendomsselskabet plus på kontoen. Ifølge Finans skyldes det først og fremmest opskrivninger af ejendommens værdi.
Fortsætter i samme spor
Bedre tider for Illum er ikke umiddelbart lige på trapperne, fremgår det af årsrapporten, hvor ledelsen spår, at coronakrisen bliver ved med at have en "signifikant indflydelse" på salg og indtjening.
- 2021 starter med regeringens Covid19 nedlukning i yderligere mindst 110 dage og efterfølgende forventelige restriktioner, der igen medfører begrænsninger for antallet af kunder.
Trods et samlet tab på over en halv milliard kroner gennem de seneste fem år, så holder Magasin fast i strategien.
- Efter genåbningen vil Illum fortsætte udviklingen af stormagasinet i overensstemmelse med den fastlagte strategi og fortsætte vores fokus på luksus, service og oplevelser for kunder, fremgår det af årsrapporten.
I 2020 blev der investeret 15 millioner i ombygning af stormagasinet.
LÆS OGSÅ: Illums Bolighus efter tabt omsætning: Næste år bliver også magert
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Et bud på fremtidens indkøbskurv bliver nu testet i Netto
Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Hvordan tror du Black Friday ender i 2021 sammenlignet med sidste år?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Medejer af butikskæde trækker sig fra politisk ordførerskab
Et af verdens mest kendte mærker åbner flagskibsbutik i København
Erhvervsmand fra øverste hylde bliver en del af Coop
Lavpriskæde ramt af konkurs efter rod i regnskaberne
Storsælgende koncern satser på shoppingcentre og nethandel
Seneste blogindlæg
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops
TikTok baner vejen for nye marketing strategier - Lær trenden at kende