Kapitalfonde smutter: Familie køber stor butikskæde
BabySam A/S
Babysam sælger udstyr til babyer i 30 fysiske butikker og en netbutik.
Omsætning
2018/19: 534.097 (t.kr)
2017/18: 499.506
2016/17: 476.928
Primær drift
2018/19: -6.858 (t.kr)
2017/18: 12.084
2016/17: 15.003
Årets resultat
2018/19: -10.790 (t.kr)
2017/18: 11.735
2016/17: 32.592
Kilde: BabySam A/S, Årsrapport 2018/19
Efter et længere tilløb har to kapitalfonde endelig fået solgt butikskæde. En familie med indgående kendskab til forretningen tager over.
Tilbage i 2017 fremlagde ejerne af Babysam planer om at sælge butikskæden, som i årene forinden havde været igennem lidt af en turnaround.
Først nu har de to kapitalfonde, Polaris og AAC Capital, fundet en køber til at overtage majoriteten af virksomheden. Der er tale om familien Jalsøe, som har været en del af Babysam siden 1973 og på forhånd var en del af ejerkredsen.
Ifølge direktøren for Babysam, Kenneth Willenbrack Nørgaard, får kæden nu en dedikeret ejer, som har planer om at blive siddende på lang sigt. Det skriver han i et privat opslag på LinkedIn, hvor de tidligere ejere også får venlige ord med på vejen.
- Som ejere har de støttet vores investeringer i at opbygge en stærk platform for vækst og rentabilitet. Viljen til at fortsætte med at investere fortjener respekt, skriver Kenneth Willenbrack Nørgaard på LinkedIn.
Tilbage efter finanskrisen
Polaris og AAC Capital overtog Babysam i 2008, som skulle vise sig at blive den første del af finanskrisen.
I de følgende år begyndte regnskaberne at vise betydelige tab - i 2010/11 lød underskuddet eksempelvis på godt 135 millioner kroner.
Siden lykkedes Babysam med at kæmpe sig tilbage og kunne i flere år høste solide bundlinjer. Den gode stime blev dog brudt i det seneste årsregnskab, som gælder for 2018/19, hvor underskuddet ramte 10,8 millioner. Toplinjen gik dog frem.
- Indtjeningen for året er negativt påvirket af en nedgang i salget til institutionsmarkedet, en aggressiv prisstrategi for fortsat at vinde markedsandele, investeringer i nye teknologiske platforme, der muliggør den sømløse kunderejse (omnichannel) samt optimering af supply chain for E-commerce, skriver ledelsen i årsrapporten.
- I de kommende år forventer vi, at yderligere digitalisering vil medvirke til at løfte kundeservice, konvertering og effektivitet til et nyt niveau med markant forbedret indtjening til følge, skriver ledelsen.
LÆS OGSÅ: Ejer vil sælge Magasin: Dansk gigant siger nej tak
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter