Matas jubler over 'stjernegodt' julekvartal
MATAS A/S
Fakta for årets tredje kvartal, 1. oktober – 31. december 2019
- Black Friday 2020 blev som ventet den største salgsdag i Matas nogensinde.
- Den samlede omsætning for hele koncernen (inklusiv Firtal og Nilens Jord) gik 7,4 procent frem til 1,2 milliarder kroner.
- Antallet af transaktioner i Matas steg 2,2% (6,1 mio.) i forhold til samme periode sidste år og transaktionsstørrelsen steg 2,0%
- Samlet for de første 9 måneder af 2019/20 var omsætningen 2.871 mio. mod 2.714 mio. i den tilsvarende periode sidste år. Det svarer til en vækst på 5,8%
Kilde: Matas A/S
Topchefen for Matas kalder julekvartalet for “stjernegodt” og kan nu opjustere forventningerne til hele året en smule.
Matas kan se tilbage på et indbringende julekvartal, hvor den samlede omsætning for hele koncernen gik 7,4 procent frem til 1,2 milliarder kroner.
Det underliggende salg (like for like) stiger 4,7 procent, fremgår det af en pressemeddelelse.
- Julekvartalet var stjernegodt, lyder den klare melding fra Gregers Wedell-Wedellsborg. Han er topchef i Matas.
- Samspillet mellem nettet og de fysiske butikker lykkedes perfekt, og Matas havde samlet set flere kunder, der handlede for mere - og vi fik dermed en historisk høj omsætning, den højeste organiske vækst i 24 kvartaler og endnu en online vækstrekord, siger han.
Udviklingen får Matas til at skærpe forventningerne til hele året en smule. Den samlede omsætningsvækst skulle nu gerne ramme 5 procent (før 3,5-5,5 procent), mens den underliggende omsætningsvækst ventes at blive 1,5 procent (før 0,5-1,5).
Nettet gavner butikkerne
Den digitale del af forretningen fortsatte desuden med at gå frem.
Omsætningen på matas.dk nåede en rekordhøj vækst på 83,9 procent, og tæller man datterselskabet Firtal med, så blev 16 procent af koncernens salg gennemført online. I samme kvartal året var det 8,5 procent.
- Vores mål er at være kundernes førstevalg både på nettet og i butikkerne, siger Gregers Wedell-Wedellsborg
- Onlinesalget er generelt mindre lønsomt end salget fra de fysiske butikker, men nøglen ligger i samspillet. Alene i julekvartalet skabte matas.dk mere end 250.000 besøgende til butikkerne, fortsætter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops