Imerco: Den stærke vækst ramte muren tidligt sidste år
Efter en flyvende start løb Imerco ind i en masse udfordringer, som trækker ned i årsregnskabet. Men nu kan direktøren igen se vækst.
I starten af 2022 stod den på høj vækst, lyder meldingen fra isenkræmmerkæden Imerco, der har over 160 butikker over hele landet.
Det varede bare ikke ved. Væksten løb nemlig ind i en mur bestående af høje energipriser, stigende inflation og rekordlav forbrugertillid.
Udfordringerne trækker spor efter sig i årsregnskabet, hvor det samlede resultat på 1,5 millioner kroner før skat er lavere end forventet.
Omsætningen på 1,5 milliarder kroner ligger på niveau med året før.
Alligevel kan ledelsen og den adm. direktør i Imerco, Frederik Brønnum, vende tommelfingeren i vejret. Resultaterne er med andre ord tilfredsstillende.
- I et marked, der var særdeles udfordrende, øgede Imerco sin markedsandel, og året sluttede meget positivt, hvor den helt afgørende julehandel udviste omsætnings- og indtjeningsvækst med den bedste omsætning nogensinde i december måned, siger Frederik Brønnum i en pressemeddelelsen.
Store investeringer giver frugt
Gennem 2022 havde Imerco gang i to store projekter, som direktøren kalder skelsættende.
I maj blev automatisk pluk på centrallageret taget i brug, og senere på året kunne isenkræmmerkæden præsentere en stor opdatering af hjemmesiden Imerco.dk.
- Det var også et projekt, som havde været et år undervejs, da det ikke blot var et nyt website, men en helt ny digital forretningsplatform, siger Frederik Brønnum.
Nethandlen stod for 28 procent af den samlede omsætning i 2022, og Imerco har planer om at investere endnu mere i samspillet mellem den digitale og fysiske del af forretningen.
- Resultaterne skabes gennem digital markedsføring, en velfungerende online platform, en logistikoperation, der sikrer hurtige leveringer til kunderne og et fintmasket butiksnet, hvor medarbejderne tager de nye løsninger helt ud til kunderne, Frederik Brønnum.
Væksten vender tilbage
Efter en række svære måneder er væksten vendt tilbage i Imerco. Det begyndte allerede med en god julehandel, og de første tegn for i år ser også gode ud.
- 2023 er begyndt positivt med den bedste januar nogensinde og flot vækst i både omsætning og indtjening, siger Frederik Brønnum og fortsætter:
- Vi forventer fortsat at øge vores markedsandel, omsætning og indtjeningsgrad. I en tid med historisk lav forbrugertillid, stigende renter og høj inflation er forventningerne til fremtiden på kort sigt naturligvis forbundet med større usikkerhed, som vi imødegår med fortsat skarpt fokus på omkostningsstyring.
LÆS OGSÅ: Overskuddet ligger usædvanlig lavt hos landsdækkende kæde
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Her har danske virksomheder flest følgere på sociale medier
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops