Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Her er Coops nye dyrevelfærdsmærke

Foto: PR



Monday den 31 October 2016 kl. 09:50 af: Lise Møller Schilder

Nu kommer de første 100 varer med Coops nye dyrevelfærdsmærke, der ifølge Coop er langt bedre end fødevareministerens mærke.

Efter en større uenighed med Fødevareministeriet om, hvilke kriterier et nyt landsdækkende fødevaremærke skal leve op til, besluttede Coop tidligere i år at starte sit eget mærke.

Den beslutning er nu mundet ud i, at Coop er klar med de første 100 varer, der bærer Coops eget dyrevelfærdsmærke, som skal sikre bedre dyrevelfærd. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

- Vi ser det som vores opgave at tale forbrugernes sag. Derfor kan vi ikke gå med på et mærke, der alene taler industriens og eksporterhvervets sag. Vores mærkningsordning er anderledes og vil i modsætning til ministerens skabe et mærkbart og markant løft i dyrevelfærden, siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, i pressemeddelelsen.

Første 100 varer

Fødevareministeriet regner først med at lancere sit mærke i løbet af 2017. Coop rykker derfor også hurtigere end ministeriet, da de første af Coops varer under Coops mærke allerede kommer ud på hylderne nu.

I første omgang er det produkter, som ligger indenfor kategorierne svinekød, kyllinger, mælk, æg og oksekød fra malkekvæg. I løbet af første halvår af 2017 regner Coop med at introducere cirka 500 varer, og på sigt vil der være tale om 1000 varer, melder Coop ud.

- Med denne ordning vil mange millioner danske dyr få et bedre liv. Det vil forandre dyrevelfærden og løfte niveauet i Danmark markant, siger Coops CSR-chef, Signe D. Frese, i pressemeddelelsen.

Karakterer med hjerter

Ordningen fungerer på den måde, at varerne kan få mellem et og fire hjerter, og den starter ifølge Coop på et niveau der ligger markant over dansk lovgivning og praksis. 

- Varer med et hjerte kommer fra dyr, der står i stald, men som har mere plads og løsdrift, end i standardproduktionen. Varer med fire hjerter kommer fra dyr, hvor der gøres en ekstraordinær indsats for dyrevelfærd, som ligger ud over reglerne for økologi og friland. De første varer i Danmark med fire hjerter er svinekød fra Hestbjergaard, som sætter ny standard for høj velfærd, skriver Coop i pressemeddelelsen.

Coop oplyser, at kriterierne for dyrevelfærdshjertet er udarbejdet i samarbejde med eksperter i dyrevelfærd fra Aarhus Universitet samt med rådgivning fra Økologisk Landsforening og Dyrenes Beskyttelse.

Varerne findes i alle Coops 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og online på Coop.dk. Men ordningen stilles frit til rådighed for alle andre indenfor både detailhandel, producenter og food-service, skriver Coop.

LÆS OGSÅ: Coop i mærke-krig mod minister og konkurrent



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD