Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Coop i mærke-krig mod minister og konkurrent

Foto: PR



Tuesday den 10 May 2016 kl. 11:25 af: Lise Møller Schilder

Coop starter sit eget dyrevelfærdsmærke og kritiserer samtidig det mærke, som fødevareministeren og Dansk Supermarked står bag.

Coop, der står bag Super Brugsen, Irma, Kvickly og Fakta, er ikke begejstret for et nyt statsstøttet dyrevelfærdsmærke. Det skulle ellers sikre kunderne, at dyrene er blevet behandlet ordentligt, før de ender i køledisken. Men det er der langt fra sikkerhed for. Det skriver Coop i en pressemeddelelse, og nævner samtidig at detailkæden vil starte sit eget mærke.

- Resten af Danmark får et nyt velfærdsmærke, der hverken er til gavn for dyr eller forbrugere. Bag det står Fødevareministeren sammen med Danish Crown, Dansk Supermarked og Doso, skriver Coop i pressemeddelelsen.

Coop mener, at Fødevareminister, Esben Lunde Larsen, ikke har lyttet til råd fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk, Økologisk Landsforening og Coop.

- Vi er helt enige med ministeren i, at det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det der er fremlagt, er alt for svagt. Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset, siger Coop's koncerndirektør Jens Visholm.

Det kan Coops mærke

Coop hæfter sig også ved, at en analyse fra VoxMeter viser, at 75 procent af danskerne ikke mener, at det nye mærke er ambitiøst nok. Og derfor lancerer Coop sit eget mærke.

Ifølge Coop vil dette mærke kunne:

  • Sætte en højere standard for dyrevelfærden
  • Også omfatte forarbejdet kød, f.eks. pålæg
  • Ikke underminere eksisterende mærkningsordninger som økologi og Friland.
  • Være et mærke, som forskere og toneangivende NGO´er bakker op om

- Vi havde helst været med i en fælles ordning. Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende NGO´er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger Jens Visholm.

De første varer med det nye mærke ventes at være i butikkerne fra 4. kvartal 2016.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked satser også på dyrevelfærdsprodukter



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD