Coop jubler over ’gennembrud’ for økologi i landområderne
Kædedirektøren for Dagli’brugsen og Lokalbrugsen peger på to årsager til markant øko-vækst.
At det går strygende med at sælge økologiske varer i byerne er bestemt ikke en nyhed.
Omvendt er der nu grund til at juble over, at det økologiske salg ifølge Coop oplever et ’gennembrud’ i landområderne.
Sådan lyder det fra kædedirektøren for Dagli’brugsen og Lokalbrugsen, Jesper K. Andersen.
Han hæfter sig ved en stigning i salget af økologiske dagligvarer på mere end 20 procent i Dagli’brugsen og Lokalbrugsen.
Hidtil har de mindre byer haltet efter udviklingen i især København og Aarhus, men i år har Dagli’brugsen og Lokalbrugsen, der har langt de fleste af sine 354 butikker i mindre byer over hele Danmark, oplevet sin største vækst nogensinde.
LÆS OGSÅ: Sådan vil discountkæde udbygge sin føring inden for økologi
Slut som storbyfænomen
- Økologi er ikke længere et storbyfænomen, og derfor begynder vi nu at bruge mange flere kræfter på økologiske varer i vores butikker og i vores markedsføring, siger Jesper K. Andersen i en kommentar.
I denne uge har kæden for første gang i sin historie en tilbudsavis, der udelukkende består af økologiske varer, herunder varer, der ikke tidligere har kunnet sælges i landbutikkerne, eksempelvis økologisk vin, øl og kød.
Kædedirektør Jesper K. Andersen peger på to årsager til den markante vækst:
1) Lavere pris på økologi. Som en del af Coop nedsatte Dagli’brugsen og Lokalbrugsen de faste priser på alle økologiske varer pr. 1. januar i år.
2) Øko-udvalget vokser i butikkerne. Tidligere var det kun de allermest solgte varegrupper som mælk og grøntsager, der blev solgt. Nu er der sortimentet større med flere specialiteter og bedre kvaliteter.
LÆS OGSÅ: Markedet for økologi er eksploderet i 2015
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter