Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Markedet for økologi er eksploderet i 2015

Foto: Fresh Food People



Wednesday den 26 August 2015 kl. 15:40 - Kilde: Information

Flere og flere landmænd ønsker at lægge deres produktion om til økologi. Det er tiltrængt for Coop, der lige nu ikke kan skaffe nok øko-kød.

Det er blevet populært at købe økologiske fødevarer. Det kan de store supermarkedskæder mærke, og derfor valgte Coop og senere Dansk Supermarked tidligere i år at sætte priserne ned på økologi.

Det har fået efterspørgslen til at stige endnu mere, og Coop meldte for nyligt ud, at de havde svært ved at skaffe varer nok. Men der er håb for de øko-glade forbrugere. De danske landmænd vil nemlig gerne efterkomme efterspørgslen. Det skriver Information.

Antallet af de såkaldte omlægningstjek er nemlig steget markant. I 2014 var der 67 landmænd, der fik et omlægsningtjek for at undersøge, om økonomien kan bære at gå over til økologi. I 2015 er der indtil videre 287 landmænd, der har fået det tjek. Det oplyser SEGES, der i samarbejde med Økologisk Landsforening tilbyder og gennemfører omlægningstjek.

- Det skyldes, tror vi, at krisen er ved at være ovre. Folk har igen lidt flere penge mellem hænderne, og det segment, der vil have økologi, vokser. Det har også hjulpet, at COOP er gået ind og har sænket prisen på deres økologiske produkter – og at Dansk Supermarked efterfølgende er fulgt med. Det har skabt øget opmærksomhed omkring økologi, siger økologichef i SEGES Kirsten Holsts.

Coop tjener godt på økologi

I Coop har man indtil videre oplevet det som et positivt problem, at salget er steget, efter man sænkede priserne på økologi. 

- Siden vi satte priserne ned, er salget eksploderet. Det har betydet en gennemsnitlig vækst i salget af økologiske fødevarer på 10 procent. For nogle varegrupper som frugt, grønt og kød er stigningen langt højere, nemlig helt oppe på 30-40 procent, forklarer Jens Visholm til Information.

Den udvikling har betydet, at Coop nu tjener mere på økologi, end tidligere, da priserne var højere.  

- Selv om vi har sat priserne ned, giver det en markant stigning i omsætningen. Det vil sige, målt på volumen er stigningen i salget endnu større, siger Jens Visholm, der ikke længere mener, at økologi er et storbyfænomen. 

Han frygter dog, at det fremover kan blive et problem, at skaffe økologisk kød nok, fordi landmændene også skal kunne følge med.

LÆS OGSÅ: Kampen om øko-kunderne skærpes på dagligvaremarkedet

Læs hele artiklen på Information


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD