Markedet for økologi er eksploderet i 2015
Flere og flere landmænd ønsker at lægge deres produktion om til økologi. Det er tiltrængt for Coop, der lige nu ikke kan skaffe nok øko-kød.
Det er blevet populært at købe økologiske fødevarer. Det kan de store supermarkedskæder mærke, og derfor valgte Coop og senere Dansk Supermarked tidligere i år at sætte priserne ned på økologi.
Det har fået efterspørgslen til at stige endnu mere, og Coop meldte for nyligt ud, at de havde svært ved at skaffe varer nok. Men der er håb for de øko-glade forbrugere. De danske landmænd vil nemlig gerne efterkomme efterspørgslen. Det skriver Information.
Antallet af de såkaldte omlægningstjek er nemlig steget markant. I 2014 var der 67 landmænd, der fik et omlægsningtjek for at undersøge, om økonomien kan bære at gå over til økologi. I 2015 er der indtil videre 287 landmænd, der har fået det tjek. Det oplyser SEGES, der i samarbejde med Økologisk Landsforening tilbyder og gennemfører omlægningstjek.
- Det skyldes, tror vi, at krisen er ved at være ovre. Folk har igen lidt flere penge mellem hænderne, og det segment, der vil have økologi, vokser. Det har også hjulpet, at COOP er gået ind og har sænket prisen på deres økologiske produkter – og at Dansk Supermarked efterfølgende er fulgt med. Det har skabt øget opmærksomhed omkring økologi, siger økologichef i SEGES Kirsten Holsts.
Coop tjener godt på økologi
I Coop har man indtil videre oplevet det som et positivt problem, at salget er steget, efter man sænkede priserne på økologi.
- Siden vi satte priserne ned, er salget eksploderet. Det har betydet en gennemsnitlig vækst i salget af økologiske fødevarer på 10 procent. For nogle varegrupper som frugt, grønt og kød er stigningen langt højere, nemlig helt oppe på 30-40 procent, forklarer Jens Visholm til Information.
Den udvikling har betydet, at Coop nu tjener mere på økologi, end tidligere, da priserne var højere.
- Selv om vi har sat priserne ned, giver det en markant stigning i omsætningen. Det vil sige, målt på volumen er stigningen i salget endnu større, siger Jens Visholm, der ikke længere mener, at økologi er et storbyfænomen.
Han frygter dog, at det fremover kan blive et problem, at skaffe økologisk kød nok, fordi landmændene også skal kunne følge med.
LÆS OGSÅ: Kampen om øko-kunderne skærpes på dagligvaremarkedet
Læs hele artiklen på InformationFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter