Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Frygt driver forældres øko-indkøb

Foto: Kiwi minipris



Wednesday den 27 May 2015 kl. 15:15 af: Lise Møller Schilder

Småbørns-forældre køber langt mere økologi end resten af Danmark. De vil ikke risikere, at hæmme børnenes udvikling.

Den gruppe af danskere, som kommer flest økologiske produkter ned i indkøbskurven, er også den gruppe, som har børn mellem 0-6 år. Det viser en undersøgelse, som Økologisk Landsforening står bag.

- Det står meget klart, at familier med små børn har et særligt fokus på økologi, når de vælger fødevarer. Især når børnene er helt små, er vi meget forsigtige med at undgå at udsætte dem for potentielt skadelige stoffer, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

- Mange forældre handler derfor efter et forsigtighedsprincip om, at det er bedre helt at undgå disse stoffer end at satse på, de ikke er skadelige, fortsætter han.

Næstefter småbørnsfamilierne kommer singlerne, der også køber forholdsvis meget økologi i forhold til resten af Danmarks befolkning.

Forventer mere fremgang til økologi

Undersøgelsen viser desuden, at den økologiske markedsandel er steget fra 3,5 procent i 2005 til 7,6 i 2014. Det er sket på trods af, at disse år har været præget af finanskrisen. Derfor regner Økologisk Landsforening også med, at omsætningen i økologiske produkter vil stige med 10 procent i 2015.

- Vi ved, at familiens sundhed er det argument, der gennemgående vejer tungest, når børnefamilierne vælger økologi. Og at det især er fraværet af sprøjtegiftrester, medicinrester samt tilsætningsstoffer, der er den vigtigste sundhedsfaktor for familierne, forklarer Henrik Hindborg.

Discountbutikker i top

Mange discountbutikker har de seneste år taget økologibølgen til sig, og det kan ses på omsætningen. Undersøgelsen fra Økologisk Landsforening viser nemlig, at discountkæderne står for hele 42 procent af salget af økologiske varer, herefter kommer supermarkederne med 26,4 procent.

De økologiske varer, der står for den største del af omsætningen, er havregryn. Her er 36 procent af de solgte pakker økologiske. Gulerødder, mælk og æg står hver for 29 procent af markedet på deres område.

Netto er den kæde, som havde den største omsætning i økologiske produkter. Mens Irma er den kæde, som havde flest økologiske produkter i varesortimentet med 32 procent. 

LÆS OGSÅ: Irma vil kapre øko-kunder fra discountkæder



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD