Frygt driver forældres øko-indkøb
Småbørns-forældre køber langt mere økologi end resten af Danmark. De vil ikke risikere, at hæmme børnenes udvikling.
Den gruppe af danskere, som kommer flest økologiske produkter ned i indkøbskurven, er også den gruppe, som har børn mellem 0-6 år. Det viser en undersøgelse, som Økologisk Landsforening står bag.
- Det står meget klart, at familier med små børn har et særligt fokus på økologi, når de vælger fødevarer. Især når børnene er helt små, er vi meget forsigtige med at undgå at udsætte dem for potentielt skadelige stoffer, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.
- Mange forældre handler derfor efter et forsigtighedsprincip om, at det er bedre helt at undgå disse stoffer end at satse på, de ikke er skadelige, fortsætter han.
Næstefter småbørnsfamilierne kommer singlerne, der også køber forholdsvis meget økologi i forhold til resten af Danmarks befolkning.
Forventer mere fremgang til økologi
Undersøgelsen viser desuden, at den økologiske markedsandel er steget fra 3,5 procent i 2005 til 7,6 i 2014. Det er sket på trods af, at disse år har været præget af finanskrisen. Derfor regner Økologisk Landsforening også med, at omsætningen i økologiske produkter vil stige med 10 procent i 2015.
- Vi ved, at familiens sundhed er det argument, der gennemgående vejer tungest, når børnefamilierne vælger økologi. Og at det især er fraværet af sprøjtegiftrester, medicinrester samt tilsætningsstoffer, der er den vigtigste sundhedsfaktor for familierne, forklarer Henrik Hindborg.
Discountbutikker i top
Mange discountbutikker har de seneste år taget økologibølgen til sig, og det kan ses på omsætningen. Undersøgelsen fra Økologisk Landsforening viser nemlig, at discountkæderne står for hele 42 procent af salget af økologiske varer, herefter kommer supermarkederne med 26,4 procent.
De økologiske varer, der står for den største del af omsætningen, er havregryn. Her er 36 procent af de solgte pakker økologiske. Gulerødder, mælk og æg står hver for 29 procent af markedet på deres område.
Netto er den kæde, som havde den største omsætning i økologiske produkter. Mens Irma er den kæde, som havde flest økologiske produkter i varesortimentet med 32 procent.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter