Succes: Coop frygter mangel på økologiske varer
Ifølge den store detailhandelsvirksomhed kan der også i fremtiden komme til at mangle økologiske varer i virksomhedens butikker. Ny kampagne skal sikre flere øko-marker.
Salget af økologiske varer er i år steget så meget, at Coop nu oplever mangel på økologiske varer og frygter, at der kommer til at mangle endnu flere varer de kommende år.
Sådan lyder meldingen fra den største detailhandelsvirksomhed i dansk dagligvarehandel.
Efter Coop i januar begyndte en årlig investering på 200 millioner kroner i reduktion af priserne på økologi, har virksomheden oplevet en så stor efterspørgsel, at det er blevet en udfordring at skaffe økologiske varer.
- Efter at vi i første kvartal i år satte de faste priser ned på alle vores økologiske varer, er vores salg steget med mere end 10 procent, og på visse varegruppe er salget eksploderet. Det har medført, at vi på nogle områder som for eksempel kød allerede nu ikke kan få varer nok.
- Vi forudser, at det bliver meget værre de kommende år, hvis ikke vi får flere danske landmænd til at producere økologi og vil blive nødt til at importere flere udenlandske økologiske varer, siger Coops food-direktør, Jens Visholm, i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Coop sænker priserne på økologi med 1 milliard
Ny kampagne
Jo mere økologi, danskerne køber i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma i ’De Økologiske Uger’ fra 16.-30. august, jo flere penge donerer Coop til Økologisk Landsforenings arbejde for at hjælpe flere danske landmænd og producenter med at skifte til økologi. Hvis øko-salget stiger med 15 procent, donerer Coop en million kroner.
Lykkes det at skaffe en million, forventer Økologisk Landsforening, at minimum 5.000 hektar kan lægges om til økologisk landbrug. Det svarer til cirka 10.000 fodboldbaner.
Som led i sin strategi 'Sammen om bedre mad' har Coop sat som mål at fordoble økologisalget frem mod 2020. Det skal ske ved at nedsætte priserne, udvide vareudvalget og sætte økologi på dagsordnen.
LÆS OGSÅ: Danskerne prioriterer pris over sundhed og økologi
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter