Google ændrer algoritme så den passer til mobil
Netbutikker skal være opmærksomme på, at Google fremover vil prioritere søgninger fra mobilen over computeren.
Flere og flere forbrugere bruger deres mobil, når de skal handle på nettet. Ifølge de e-handlenes interesseorganisation FDIH bliver 39 procent af varerne undersøgt via mobile enheder og 29 procent købes via disse enheder. Det er en stigning på 15 procent i forhold til 2015.
At vi bruger mobilen mere i forhold til computeren kan Google også bekræfte. Antallet af mobilsøgninger på søgemaskinen overstiger nemlig allerede desktopsøgninger. Det betyder, at Google vil ændre sin algoritme, og det skal netbutikker også være opmærksomme på. Google har dog ikke fastlagt en dato.
- Google ændrer logikken i deres søgemaskine, sådan at de først analyserer din smartphone-hjemmeside og hernæst din desktop-hjemmeside. Det kalder Google for “Mobile first” indeksering, hvilket i sagens natur kommer til at ændre værdien af søgninger fra mobilen og hermed også e-handel for altid, da din mobile webshop nu bliver mere vigtig end din desktop webshop, siger Benjamin Gundgaard, som er handelsekspert og forfatter til bogen Mobil E-handel, til FDIH.
Adaptiv hjemmeside er vejen frem
Det betyder, at netbutikker skal sikre sig, at de har en responsiv hjemmeside, der både kan vises på mobilen og computeren. Men det er ikke altid nok. I stedet bør man lave en adaptiv hjemmeside, vurderer Benjamin Gundgaard:
- Adaptiv betyder, at du har én samlet hjemmeside, hvor især nøglefunktioner tilpasses unikt til smartphones, uden at du leder kunden over på en anden version af din hjemmeside. Du viser med andre ord funktionelt forskellige versioner af din hjemmeside, alt afhængigt af, hvilken enhed (desktop, tablet eller smartphone) kunden shopper fra.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Salling Group lukker ned for satsning på discountkæde
Makkerpar når langt forbi den halve milliard
Coop bider mærke i ændring af danskernes indkøbsvaner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Ejeren af Skjold Burne taber omsætning
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops