Google lancerer nyt annonce-redskab
Det er svært at vide, hvilke annoncer der får kunderne til at gå ned i butikken. Det forsøger Google nu at ændre med nyt redskab.
Mange butikker og kæder vælger ofte at annoncere via Google. Spørgsmålet er dog ofte, hvor stor en del af den annoncering, der får kunderne til at gå ned i den fysiske butik for at købe varerne.
Den problemstilling forsøger Google nu at løse med en ny feauture, som er tilknyttet Google Adwords. Den er blevet udrullet i Danmark, Sverige og Norge i midten af august. Den nye feauture tilbydes større kæder, som får mulighed for at tracke deres kundegruppe, efter de har trykket på en onlineannonce.
Kundens mønster
Helt overordnet betyder featuren, at Google kan registrere, om kunderne går hen til den fysiske butik, efter de har klikket på en annonce. Bruger kunden enten en androidtelefon eller en Google-konto, eksempelvis i form af en Gmail eller browseren Chrome, kan Google registrere, hvor kunden er, når hun/han trykker på annoncen. Derefter vil Google så registrere, om kunden går ind i butikken.
Grunden til, at denne funktion kun tilbydes kæder, er, at det er ulovligt at tracke den enkelte kunde. Google kan således udelukkende give en melding om, hvor stor en andel af kunderne, der trykkede på annoncen, som senere hen vælger at besøge butikken. Derfor skal der være et vist datagrundlag, for at det kan lade sig gøre. Google vil dog ikke oplyse, hvor stort kundegrundlaget skal være.
Krav til brug af feature
Det er ikke alle, der kan bruge den nye feature. Google har en række krav, som skal være opfyldt, før man som virksomhed er kvalificeret. Man skal:
- have adskillige fysiske butikker i de kvalificerede lande.
- modtage tusindvis af annonceklik og mange besøg i butikken.
- have en Google My Business-konto, der er linket til din AdWords-konto.
- oprette hver enkelt af dine fysiske butikker på din Google My Business-konto.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Coop krydser klinger med kendt producent: Fjerner varer
HK: Ledere giver for lidt hjælp til stressramte
Kæde med kendt erhvervsmand blandt ejerne fortsætter ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Detailhandlen blander sig på liste over de mest værdifulde brands
Medarbejdere i Salling Group får ekstra løn med på sommerferie
Bestseller indfører gratis klimakompensation på pakker
Effektiv marketingstrategi sætter fut under væksten hos netbutik
Uforudsigeligt år ender med at male bundlinjen rød
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops