Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Færre danskere køber dagligvarer på nettet

Foto: PR Coop MAD



Wednesday den 4 January 2017 kl. 10:20 af: Kristian Holgersen

Der er sket et fald i antallet af danskere, som køber dagligvarer på nettet, viser ny undersøgelse fra Eniro.

Selvom forbrugerne køber varer på nettet som aldrig før, så har tendensen ikke for alvor spredt sig til handlen med dagligvarer endnu.

I 2016 har blot 13 procent af danskerne prøvet at købe dagligvarer på nettet. Det viser en undersøgelse foretaget af Eniro Danmark gennem Epinions Danmarkspanel. Sidste år lå tallet en anelse højere på 17 procent.

- På trods af at det geografiske leveringsområde hele tiden bliver udvidet, og der løbende kommer flere spillere til, har det ikke fået flere danskere til at købe ind på nettet, siger kommunikationschef i Eniro, Kristoffer Apollo, i en pressemeddelelse.

- Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde, fortsætter han.

Både Irma.dk og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de oplever et markant salg af dagligvarer på nettet. Sammenholdt med de nye tal, tyder det på, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online, lyder det fra Eniro.

Fakta fra undersøgelsen:

  • 13 pct. af respondenterne svarer i 2016-undersøgelsen, at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 svarede 17 pct., at de havde købt dagligvarer på nettet, mens det var 14 pct. i 2014.
  • Flest københavnere har forsøgt sig med at købe dagligvarer online. Her er det 25 pct. af befolkningen imod blot 5 pct. af fynboerne, der derfor placeres i den modsatte ende af skalaen.

Årsager til ikke at handle digitalt:

  • 62 pct. vil gerne se varerne, inden de køber dem.
  • 52 pct. kan godt kan lide at handle i en fysisk butik.
  • 32 pct. bliver inspireret af den fysiske indkøbsoplevelse.

Kilde: Eniro Danmark

LÆS OGSÅ: Disse varer køber danskerne på nettet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD