Forbrugerrådet: Illums Bolighus har vildledt forbrugerne
En særlig tekst på kvitteringen for varerne, som blev solgt ved brandudsalget i Illums Bolighus, har fået kritik af Forbrugerrådet.
Når man afholder brandudsalg, må der ikke være tvivl om forbrugernes rettigheder i forhold til at returnere varen, hvis der er noget i vejen med den udover de forventede brand- og røgskader. Men det skabte Illums Bolighus ved sit nyligt afholdte brandudsalg. Det mener Forbrugerrådet, skriver Metroxpress.
For to uger siden var Illums Bolighus ramt af en stor brand. Og derfor har bolighuset afholdt et brandudsalg for at komme af med de varer, som blandt andet har været skadet af røg. På kvitteringerne, som kunderne fik for deres køb, stod der 'købt som beset'.
Kan ikke tage generelt forbehold
Men det er et problem, vurderer seniorjurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda. Langt de fleste kunder vil nemlig tro, at de dermed opgiver reklamationsretten.
- Jeg mener, at når Illums Bolighus skriver 'købt som beset' om de varer, som de solgte på brandudsalget, så vildleder de forbrugerne om deres retsstilling. En virksomhed som Illums Bolighus kan ikke bare tage et generelt forbehold 'købt som beset' - at uanset hvad varen må vise sig at have af fejl eller mangler i fremtiden, så kan du ikke komme og klage over det, fordi varen er 'købt som beset'. Det er ikke lovligt at lave sådan et vilkår, siger Tina Dhanda til Metroxpress.
Ville informere om skader
Reklamationsretten gælder over 2 år for alle varer, hvad end de er nye eller brugte, udstillingsmodeller eller købt på udsalg eller brandudsalg. Dog kan en kunde ikke komme og klage over brandgener fra varer, som er købt på brandudsalg.
Sofie Moll, der er marketingchef i Illums Bolighus, forklarer, at det aldrig var meningen at vildlede forbrugerne.
- Det har aldrig været vores intention at vildlede. Det har kun været vores intention at informere kunderne om, at varerne på brandudsalget kunne have lugtgener, siger hun til Metroxpress.
LÆS OGSÅ: Brandskader i Illums Bolighus for flere millioner
Læs hele artiklen på MetroXpressFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Overtagelse af konkurrerende kæde fordobler næsten toplinjen
Stort indsatsområde i Jysk når forbi milliarden
Vil udfordre fastfoodkæder og tankstationer med nyt koncept
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Kædedirektør er uenig i afgørelse om lovovertrædelse
Godkendt: Synoptik overtager en konkurrerende kæde
HK Handel vil hjælpe berørte medlemmer i Field’s
Sjældne prisstigninger rammer forfriskninger i Ikea
Tomgangen falder: Flere har mod på at åbne butik
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops