Forbrugerombudsmanden politianmelder 7-Eleven
Det er ulovligt at reklamere for tobak. Derfor er 7-Eleven blevet meldt til politiet. 7-Eleven mener ikke, at kæden har gjort noget galt.
En strid om reklamering er nu endt med en politianmeldelse. Det er Forbrugerombudsmanden, som mener, at 7-Eleven har reklameret for tobak. Derfor politianmelder Forbrugerombudsmanden nu både 7-Eleven og House of Prince. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- Butikskæden 7-Eleven og tobaksproducenten House of Prince har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse reklameret ulovligt for cigaretter i 139 7-Eleven butikker. Forbrugerombudsmanden politianmelder derfor de to selskaber, skriver Forbrugerombudsmanden.
Uenighed om reklamering
I perioden fra 2012 til marts 2016 har 7-Eleven ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering reklameret for tobak i 139 7-Eleven-butikker, da de cigaretbokse, som var placeret bag kasserne i butikkerne var iscenesat på en særlig måde, der gjorde dem mere attraktive.
- Forbrugerombudsmanden har vurderet, at cigaretboksenes størrelse og udformning, herunder lys, grafik og farvesammensætning, samlet set betød, at der var tale om reklame i strid med tobaksreklameloven, skriver Forbrugerombudsmanden.
Hverken 7-Eleven eller House of Prince er ikke enige i, at de har overtrådt loven. De har dog alligevel, efter dialog med Forbrugerombudsmanden, valgt at ændre cigaretboksenes layout. Det ændrer dog ikke på, at virksomhederne bliver politianmeldt.
Flere anmeldelser
Forbrugernes beskyttere ser ud til at have en travl dag i dag. Udover, at 7-Eleven er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, så har Forbrugerrådet Tænk anmeldt et af Dansk Supermarkeds produkter til Fødevarestyrelsen.
Produktet sælges under Dansk Supermarkeds eget mærke Budget og er en såkaldt rødvinssovs. Problemet er dog, at der ikke er rødvin i sovsen.
- Vi mener, det er vildledende, at producenterne kalder en sovs for rødvinssovs, hvis den ikke indeholder rødvin. Producenterne må tone rent flag og kalde det for ”sovs med rødvinssmag” eller noget lignende, hvis deres sovs kun indeholder aroma, siger Anja Philip, der er formand i Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse:
- I denne her sag, kan forbrugerne med god ret føle sig taget ved næsen, ligesom de producenter, der faktisk tilsætter rødvin til deres rødvinssovs må føle, at de er udsat for uretfærdig konkurrence, afslutter hun.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Succesfuld webshop taber pludselig millioner
Butikkerne halter efter i stærkt regnskab fra Dagrofa
Butikscenter får en ansigtsløftning til 100 millioner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops