Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugerombudsmand: Normal vildleder forbrugerne

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 19 October 2016 kl. 09:49 af: Lise Møller Schilder

En klage fra Matas til Forbrugerombudsmanden betyder nu, at Normal skal ændre både slogan og generel markedsføring.

Hvis man slår sig op på at have markedets billigste varer, skal man også kunne bevise det, ellers er der tale om vildledning. Det har Normal dog ikke kunnet, og derfor retter Forbrugerombudsmanden nu en skarp kritik af kæden efter henvendelse fra Matas.

- Det er vildledende overfor forbrugerne, hvis en butik markedsfører sine produkter som billigere end konkurrenternes på et udokumenteret sammenligningsgrundlag. Det udsætter samtidig de virksomheder, der sælger de samme produkter, for en unfair konkurrence, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

I stedet for at sammenligne sine priser med konkurrenternes, sammenlignede Normal sine egne priser med priser, som de oplyste i øvrigt var gældende på markedet. Problemet med denne strategi var dog, at kæden ikke kunne dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen.

Det betyder også, at Forbrugerombudsmanden har forbudt Normal at bruge vendingen ”fast lav underpris”, med mindre dokumentationen for markedsprisen er på plads.

Meldt af Matas

Matas meldte i januar Normal til Forbrugerombudsmanden, da kæden ikke mente, at alle Normals priser var billigere end Matas'.

- Vi ønsker gerne fri konkurrence på markedet. Men det er ikke rimeligt, at en kæde i stort omfang bruger urigtige angivelser i markedsføringen af priser og dermed vildleder forbrugerne. Vi mener, at Normals ageren er i strid med lovgivningen, sagde Matas’ informationschef, Henrik Engberg Johannsen, til Finans i januar.

Normal har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at det er ikke ulovligt at sammenligne priser i sin markedsføring, hvis der er tale om en reel sammenlignig.

LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD