Forbrugerombudsmand: Normal vildleder forbrugerne
En klage fra Matas til Forbrugerombudsmanden betyder nu, at Normal skal ændre både slogan og generel markedsføring.
Hvis man slår sig op på at have markedets billigste varer, skal man også kunne bevise det, ellers er der tale om vildledning. Det har Normal dog ikke kunnet, og derfor retter Forbrugerombudsmanden nu en skarp kritik af kæden efter henvendelse fra Matas.
- Det er vildledende overfor forbrugerne, hvis en butik markedsfører sine produkter som billigere end konkurrenternes på et udokumenteret sammenligningsgrundlag. Det udsætter samtidig de virksomheder, der sælger de samme produkter, for en unfair konkurrence, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
I stedet for at sammenligne sine priser med konkurrenternes, sammenlignede Normal sine egne priser med priser, som de oplyste i øvrigt var gældende på markedet. Problemet med denne strategi var dog, at kæden ikke kunne dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen.
Det betyder også, at Forbrugerombudsmanden har forbudt Normal at bruge vendingen ”fast lav underpris”, med mindre dokumentationen for markedsprisen er på plads.
Meldt af Matas
Matas meldte i januar Normal til Forbrugerombudsmanden, da kæden ikke mente, at alle Normals priser var billigere end Matas'.
- Vi ønsker gerne fri konkurrence på markedet. Men det er ikke rimeligt, at en kæde i stort omfang bruger urigtige angivelser i markedsføringen af priser og dermed vildleder forbrugerne. Vi mener, at Normals ageren er i strid med lovgivningen, sagde Matas’ informationschef, Henrik Engberg Johannsen, til Finans i januar.
Normal har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.
Forbrugerombudsmanden oplyser, at det er ikke ulovligt at sammenligne priser i sin markedsføring, hvis der er tale om en reel sammenlignig.
LÆS OGSÅ: Matas melder konkurrent for ’systematisk vildledende prismarkedsføring’
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter