Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Så mange butikker har Normal åbnet på tre år

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 17 August 2016 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Det går fremad i en rasende fart for butikskæden Normal, som har åbnet et kæmpe antal butikker over hele landet. Flere er på vej.

Der er sket meget, siden den første Normal-butik slog dørene op i Skanderborg for lidt mere end tre år siden. I skrivende stund er der ifølge ejendomsmægleren Colliers 47 butikker over hele landet, og der kommer stadig flere til. Senest har Normal overtaget frem af Fona's gamle lejemål.

Til efteråret planlægger Normal at åbne nye butikker forskellige steder i landet. Som en del af vækstplanen vil man især fokusere på mulighederne i de mindre danske byer. Ifølge kædens egen hjemmeside gælder det blandt andet Vejen, Ringsted, Nakskov og Tønder. Fredag den 18. august er der butiksåbning i Køge.

- Der er masser af muligheder i mindre provinsbyer, også for vores koncept. Så det indgår klart i planerne for ekspansion, at vi også skal ud i landet, sagde administrerende direktør i Normal, Torben Mouritsen, til Jyllands-Posten Erhverv tilbage i foråret.

Kendte ansigter bag successen
Kæden blev grundlagt af Torben Mouritsen i 2013. I dag ejer han virksomheden sammen med blandt andre Bo Kristensen og investorerne Jan Lehrmann fra Benjamin Media, den kendte filminstruktør Søren Fauli og Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen.

Sidstnævne udtrykte stor tillid til konceptet, da han i 2014 købte 25 procent af butikskæden, som parallelimporterer mærkevarer fra andre EU-lande og på den måde kan sælge dem til en billigere pris.

- Normal har en interessant og innovativ tilgang til at sælge mærkevarer. Konceptet er meget lovende og der er stort udviklingspotentiale i modellen. Bag projektet står desuden nogle dedikerede mennesker, ivrige efter at bygge en forretning op, sagde Anders Holch Povlsen dengang om investeringen i en pressemeddelelse fra Bestseller.

Normal fik et overskud på 8,9 millioner kroner i 2015.

I clinch med Matas

Mange af varene på hylderne i Normal er kosmetik eller produkter til kropslig pleje såsom tandpasta, shampoo og makeup. Dermed bevæger de sig ind på samme område som Matas.

Den hårde konkurrence har da også givet udslag i sammenstød, som da Matas meldte sin nye konkurrent til Forbrugerombudsmanden for vildledende prisskildte tidligere i år. Sagen er endnu ikke afgjort.

- Der er ingen, der kan se sig fri for fodfejl, men i Normals tilfælde er prismarkedsføringen så systematisk og vildledende, at vi er nødt til at reagere af hensyn til forbrugerne og os selv. Men nej, vi ikke har meldt andre konkurrenter for ulovlig prismarkedsføring, sagde informationschef hos Matas, Henrik Engberg Johannsen, til Detailfolk.

LÆS OGSÅ: Normal mere end tredobler sit overskud 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD