Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Modemilliardær investerer i dansk butikskæde

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 21 October 2014 kl. 10:21 af: Freja Thorbech

Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen har købt en fjerdedel af en dansk butikskæde, der har planer om at åbne en ny butik om måneden.

Anders Holch Povlsen finder nu igen investeringspungen frem.

Bestseller-ejeren har gennem et investeringsselskab købt 25 procent af butikskæden Normal, der har specialiseret sig i at parallelimportere mærkevare fra andre EU-lande for at kunne tilbyde en billigere pris. Det meddeler Bestseller i en pressemeddelelse.

- Normal har en interessant og innovativ tilgang til at sælge mærkevarer. Konceptet er meget lovende og der er stort udviklingspotentiale i modellen. Bag projektet står desuden nogle dedikerede mennesker, ivrige efter at bygge en forretning op, siger Anders Holch Povlsen om investeringen.

Det oplyses ikke, hvor mange penge Anders Holch Povlsen har skudt ind i projektet.

Vil åbne butik hver måned

Bag Normal står blandt andet stifteren af wupti.com Torben Mouritsen, iværksætter Bo Kristensen, filminstruktør Søren Fauli samt bestyrelsesformand og iværksætter Jan Dal Lehrmann, der var den første eksterne investor i Normal.

Kæden åbnede sin første butik i Silkeborg i 2013. Siden er det gået stærkt, og fem nye butikker er kommet til. Med investeringen fra Anders Holch Povlsen sættes tempoet yderligere i vejret. Kæden har planer om at åbne en ny butik hver måned, og allerede i november åbner endnu to nye butikker; den ene i Greve, den anden på Vesterbrogade i København.

- Vi er utrolig glade for partnerskabet med Anders Holch Povlsen, som betyder, at vi kan sætte udrulningsaccelerationen væsentligt op. Aftalen bidrager ikke bare med kapital men også med solid viden og erfaring om, hvordan man sikrer en rentabel og sund ekspansion. Bestseller har ekspanderet på mange markeder og med mange forskellige koncepter, og resultaterne taler for sig selv, siger direktør i Normal Torben Mouritsen.

Går udenom dyre mellemled

Normals produkter spænder over en række kategorier såsom personlig plejeprodukter, husholdningsprodukter, kosmetik, dyremad, skriveartikler, helsekost og drikkevarer. 

En af grundene til, at kæden er i stand til at konkurrere på markant lavere priser, er, at Normal parallelimporterer dagligvarerne i andre EU-lande. Dermed går kæden udenom fordyrende mellemled og kan sælge varerne op til 50 procent billigere end i de fleste danske butikker.

- Vi benytter os af varernes frie bevægelighed ved at købe varerne i andre EU-lande, hvor de er langt billigere end i Danmark. Samtidigt har vi lave omkostninger til administration, markedsføring og logistik. Kunderne har taget rigtig godt imod os, og vi har travlt i alle vores butikker, siger Torben Mouritsen.

Normal er ikke den første detailhandler, som Anders Holch Povlsen investerer i. Tidligere har modemilliardæren dog især skudt penge i internetbutikker som blandt andre netsupermarkedet nemlig.com, modeforretninger som britiske Asos, tyske Zalando og danske Stylepit og senest WhiteAway Group, der blandt andet står bag WhiteAway.com, der sælger hvidevarer online.

LÆS OGSÅ: Modemilliardær køber stor andel af Skousen og WhiteAway



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD