Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Forbrugere har ret til at skrive negative anmeldelser

Foto: Colourbox



Wednesday den 16 August 2023 kl. 11:46 af: Kristian Holgersen

Det er forbrugernes ret at skrive negative anmeldelser om butikker og andre virksomheder, slår Forbrugerombudsmanden nu fast.

Selvom det måske ville være rart, hvis man kunne forhindre negative anmeldelser, så må butikker og andre virksomheder ikke begrænse kundernes ret til at ytre sig på nettet.

Det slår Forbrugerombudsmanden fast i forbindelse med en sag, hvor virksomheden Selfie indførte en tavshedsklausul i sine handelsbetingelser.

Ifølge Selfie, der er udlejer af selfie-udstyr, var det hensigten at imødegå trusler fra kunder, som ville give virksomheden negativ omtale, hvis de eksempelvis ikke kunne få rabat eller ikke ville betale for skader på udstyret.

- Som forbrugere har vi ret til at ytre os om et køb. Virksomheder må tåle, at forbrugere kan vælge at dele deres erfaringer, som kan komme andre forbrugere til gavn. Det vil være urimeligt at pålægge forbrugere klausuler, der fratager dem retten til at ytre sig om deres købsoplevelse, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Forbrugere har naturligvis ikke ret til at skrive faktuelt urigtige oplysninger om virksomheder. Men virksomheder kan imødegå dette på anden måde end ved brug af tavshedsklausuler, siger hun.

Selfie har fjernet tavshedsklausulen, som ikke er gjort gældende over for nogen forbrugere, lyder meldingen.


NEGATIVE ANMELDELSER

Virksomheder kan ikke forpligte forbrugerne til at give afkald deres ret til at ytre sig, men må tåle forbrugernes subjektive udsagn, for eksempel om de er tilfredse med købet eller har fået god eller dårlig betjening.

Virksomheder kan imødegå forbrugeres faktuelt urigtige oplysninger på anden måde end ved brug af tavshedsklausuler.

På Trustpilot kan virksomheder for eksempel skrive svar til forbrugernes anmeldelser eller bede Trustpilot fjerne åbenbart urigtige anmeldelser. Virksomheder kan også gå rettens vej, hvis anmeldelser er urigtige.

Kilde: Forbrugerombudsmanden


LÆS OGSÅ: Direktør belønner medarbejdere for femstjernede anmeldelser



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD