Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"De liberale erhverv bør investere i deres online synlighed, så de er klar til genåbningen"

- Thomas Bogh, Bonzer
Læs bloggen her

Fagforening har fået nok af Nemlig: Truer med konflikt

Foto: Nemlig.com



Tirsdag den 23 marts 2021 kl. 11:03 - Kilde: Flere medier

Mens kunderne vælter ind i butikken, har chaufførerne hos Nemlig.com oplevet svære arbejdsforhold. Nu skruer 3F bissen på.

Endnu en gang dukker der sager op om arbejdsforholdene i Nemlig.com.

I weekenden kunne dagbladet Politiken beskrive, hvordan chaufførerne i det ellers succesfulde supermarked på nettet må slide sig igennem arbejdsdage på 15 timer og undvære fridage i flere måneder ad gangen.

Brugen af et særligt bødesystem, som eksempelvis træder i kraft, når chaufførerne ikke kan levere varer til tiden, bliver også fremhævet. En bøde kan løbe op i mere end en dagløn.

Arbejdsforholdene bliver i Politiken kaldt ulovlige af eksperter på området, og nu har fagforenngen 3F så besluttet at smide fløjlshandskerne. 

- Vi varsler det, man kalder en sympatikonflikt. Det betyder, at alle, der er medlem af 3F, kan nægte at levere og behandle varer til Nemlig.com. Det gælder lagermedarbejderne og 90 procent af de biler, der leverer varer til Nemlig.com, siger Jan Villadsen til DR. Han er formand for 3F Transport

- Vi har forsøgt at holde freden til efter coronakrisen, men det er slut nu. Det er horribelt at aflønne og presse folk på den her måde. Nemlig.com har virkelig tjent på krisen, og derfor er jeg rystet over, at de ikke vil sørge for at forholdene er i orden, siger han til DR.

Chaufførerne er ikke direkte ansat af Nemlig.com. De er selvstændige vognmænd, som bliver betragtet som underleverandører.

Nemlig.com er overrasket over sagerne

Det er ikke første gang, at sager om kritisable arbejdsforhold rammer Nemlig.com. Tilbage i 2014 blev netsupermarkedet beskyldt for løndumping og at sætte chaufførerne under voldsomt tidspres.

Dengang havde Nemlig.com også et bødesystem, hvor de selvstændige vognmænd eksempelvis måtte punge ud med 8.000 kroner for at udeblive fra en rute - uanset grunden. Det skrev  Avisen.dk.

Alligevel kommer Politikens historier bag på Nemlig.com. Det fremgår af en pressemeddelelse, hvor netsupermarkedet svarer på kritikken.

- Vi tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet i Politiken. Det er forhold som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selvom kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for Nemlig.com, står der i pressemeddelelsen, der er afsender-neutral, og hvor den adm. direktør - Stefan Plenge - altså har valgt ikke at lægge navn til udtalelserne.

- Vi [har, red] besluttet straks at suspendere den del af afregningsmodellen, hvor de selvstændige vognmænd takseres for forhold, hvor de ikke lever op til samarbejdsaftalen. Samtidig vil vi straks igangsætte en intern undersøgelse med bistand fra Nemlig.coms eksterne advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd.

Ifølge pressemeddelelsen har den voldsomme vækst, som Nemlig.com har oplevet gennem den seneste tud, haft en slagside.

- Det undskylder vi, og vi vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret, står der i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com præsenterer sin største investering til dato



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD