En paradoksal udvikling rammer detailsalget midt i krisetid
Selvom forbrugerne er i historisk dårligt humør, og prisernes himmelflugt ventes at fortsætte, så vokser det samlede detailsalg.
Prisstigninger, vareknaphed, krig og corona. De danske forbrugere har aldrig haft et mere negativt syn på økonomien.
Alligevel har Danmarks Statistik målt en mindre fremgang i detailsalget på 1,7 procent. Det viser opgørelsen for april måned.
Bedst ser det ud for tøjbutikkerne, hvor fremgangen i forhold til marts lyder på 7,3 procent, mens dagligvarehandlen og kategorien for andre forbrugsvarer må nøjes med lavere væksttal.
- Udviklingen i detailsalget afspejler dermed endnu ikke det markante fald, som ses i forbrugerforventningerne, skriver Danmarks Statistik og henviser til de rekordlave målinger af forbrugertilliden.
Hos Dansk Industri har underdirektøren - Morten Granzau - også bidt mærke i udviklingen.
- Det er ret paradoksalt, at vi endnu ikke har set en større tilbagegang i salget. Forbrugerne har aldrig set så negativt på fremtiden som nu. Alligevel er detailomsætningen stadig 7,5 procent højere end i 2019, før corona vendte op og ned på vores forbrugsvaner. Krisestemningen har altså endnu ikke for alvor ramt forbruget, skriver Morten Granzau i analyse.
En anden opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at der stadig er udsigt til prisstigninger i store dele af detailhandlen. Omkring 60 procent af de adspurgte virksomheder regner med at forlange flere penge fra kunderne inden for de kommende tre måneder.
Andelen af detailvirksomheder, som har hævet priserne over de seneste tre måneder, ligger et lille stykke over 60 procent, og det kan være gode tegn.
- Det tyder på, at prisstigningerne så småt begynder at stabilisere sig, skriver Sofie Holme Andersen, der er cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, i en analyse ifølge Berlingske.
DETAILSALGET
Procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder.
Tallene er korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving.
Detailhandel i alt
Feb: -1,4
Mar: -0,9
Apr: 1,7
Fødevarer og andre dagligvarer
Feb:-2,3
Mar: -1,4
Apr: 0,2
Beklædning mv.
Feb: 6,0
Mar: 1,4
Apr: 7,3
Andre forbrugsvarer
Feb: -1,9
Mar: -0,9
Apr: 2,0
Kilde: Danmarks Statistik
LÆS OGSÅ: Historisk måling: Danske forbrugere er helt nede i kulkælderen
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Succesfuld webshop taber pludselig millioner
Butikkerne halter efter i stærkt regnskab fra Dagrofa
Butikscenter får en ansigtsløftning til 100 millioner
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Giver de nye regler for prismarkedsføring mening for detailbranchen?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Bahne holder fast i det usædvanligt høje niveau på bundlinjen
Den store test af Basalt fortsætter: Flere butikker lukker - og nye åbner
Salling Group sender unge medarbejdere på lejr
Retail Institute Scandinavia hylder butikskæder med priser
DSK stikker en kæp i hjulet på Salling Groups planer
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops