En masterclass i detailhandel er det seneste værn mod butiksdød
For at ruste butikkerne til at konkurrere med nethandlen er lokale kræfter gået sammen for at skabe en masterclass i detailhandel.
Niels Adolfsen er center manager i Aalborg Storcenter, og så er han initiativtager til en masterclass i detailhandel, som skal klæde det nordjyske butiksliv endnu bedre på til at stå imod konkurrencen fra nethandlen.
Første omgang af kurset løber af stablen over fem tirsdage fra den 30. august.
- Der er ingen tvivl om at corona har ændret den måde vi handler på i dag, og at mange butikker har svært ved at sælge lige så meget som før corona, siger Niels Adolfsen i en pressemeddelelse.
Ifølge ham er 25 procent af alle butikker i Nordjylland i fare for at lukke, hvis ikke der bliver taget affære og nethandlen dermed får en endnu større bid af det samlede detailsalg i området.
Nye tider - Nye måder
Kurset er et såkaldt KOMPAS kompetenceudviklingsprojekt til nordjyske virksomheder, og derigennem har det været muligt at hente økonomisk støtte.
- Nye tider kalder på nye måder at gøre tingene på. Under COVID-19 har mange virksomheder på rekordtid måttet nytænke. Vi blev hurtigt enige om, at en masterclass, der gør personalet dygtigere, er en optimal måde at hjælpe butikkerne på, siger Hanne Søe-Christiansen fra Erhvervshus Nordjylland, som også er med i projektet.
Selve indholdet i masterklassen er udviklet af udvalgte butikschefer fra Aalborg. Fem punkter bliver der sat særligt fokus på:
- Butikscheferne skal uddannes i ledelse, så de kan gøre deres ansatte endnu dygtigere og endnu gladere for at gå på arbejde.
- De ansatte i butikkerne skal trænes til at blive bedre til at sælge og udnytte de fordele det giver, at kunden står i butikken.
- Butikkerne skal blive bedre til at planlægge kundens vej gennem butikken, nøjagtig ligesom netbutikker optimere deres hjemmeside til at sælge mest, og som McDonalds, der har øget deres salg helt vildt, ved at optimere på kundens vej gennem deres restauranter.
- Butikkerne skal lære hvordan de bruger online markedsføring på lige vilkår med nethandlen, og hvordan de forskellige typer af markedsføring påvirker salget i dens butik.
- Butikkerne skal være bedre til at fortælle hvad de gør for at passe på den verden vi alle sammen lever i.
LÆS OGSÅ: Peger på en afgørende svaghed i kampen mod butiksdød
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Flytter produktionen hjem fra Kina
Færre forhandlere og digitalt fokus banker gang i salget
Stor ændring på dagligvaremarkedet hænger ved
Flügger præsenterer to nye navne i de øvre lag
Coop svarer igen med omfattende prisprogram
Tabsramt kæde i Lars Larsen Group åbner flere steder i landet
Topchef glæder sig over flere kunder i butikkerne
Salling Group forlænger prisloftet
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør regeringen udskyde fristen for tilbagebetaling af coronalån endnu engang?
Hvad er din forventning til omsætningen i hele 2022 sammenlignet med (de åbne måneder af) 2021?
(Primært fysisk butik) Hvordan endte julesalget efter Black Friday sammenlignet med 2020?
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops