Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dom: Ingen erstatning for kopivarer

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 22 December 2016 kl. 10:45 af: Kristian Holgersen

Danske forbrugere har ikke ret til at få erstatning fra banken, hvis de modtager kopivarer fra nettet. Det slår en principiel dom fast.

Hvis en forbruger i god tro køber mærkevarer på nettet, som viser sig at være falske, så hænger vedkommende selv på tabet. Sådan lyder dommen i en principiel sag mellem Forbrugerombudsmanden og Nordea, som netop har været for Sø- og Handelsretten.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sagen drejer sig om en mand, som i 2012 købte flere par Nike-sko over nettet. De viste sig at være falske kopivarer, og derfor ønskede han at gøre brug af den såkaldte charge back-regel, der forpligter banken til at tilbageføre det betalte beløb, når en vare købt på nettet ikke bliver leveret.

Nordea valgte imidlertid at afvise mandens forespørgsel. Det fik Forbrugerombudsmanden på banen med et krav om tilbagebetaling og en stævning af banken.

- Vi har hidtil forstået reglerne sådan, at vi som forbrugere har ret til at få de tabte penge tilbageført fra banken, når vi tror, vi køber en ægte vare på nettet, men bliver snydt af svindlere, som leverer en kopi i stedet, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Forbrugerne skal passe på

Afgørelsen i Sø- og Handelsretten understreger vigtigheden af, at forbrugerne skal træde varsomt, inden de lægger varer i den virtuelle indkøbskurv.

- Med dagens dom bliver det tydeligt, at det er nødvendigt, at forbrugerne er opmærksomme, når de handler på nettet, for de skal selv bære tabet, hvis de modtager kopivarer, siger Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:

- Det kan være utroligt vanskeligt at vurdere, om en hjemmeside er, som den giver sig ud for at være, og i den sag, som Sø- og Handelsretten har taget stilling til, havde forbrugeren ingen anelse om, at det var kopi af ægte sko, han betalte for.

Samme opfordring kommer fra Dansk Erhverv, som også har kommenteret dommen i en pressemeddelelse. Men truslen er størst i udenlandske butikker, lyder det.

- Det er generelt mere sikkert at handle hos danske netbutikker end udenlandske, men det kan være svært at se forskel. Så hvis man vil sikre sig bedst muligt, kan man bl.a. se efter, om butikken er e-mærket,” siger Henrik Lundgaard Sedenmark, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Overvejer at anke

Hos Forbrugerombudsmanden overvejer man lige nu, om dommen skal ankes.

- Dommen handler om, hvad der var lovgivers – altså Folketingets – intention med reglerne og hvordan de skal forstås i fremtiden. Det har der været tvivl om. Det vil derfor indgå i mine overvejelser, at der skal vedtages ny lovgivning på området i løbet af foråret. Folketinget får her lejlighed til at tage stilling til spørgsmålet om, hvem der fremover skal bære tabet, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Udover at have tabt sagen skal Forbrugerombudsmanden også betale 40.000 kroner i sagsomkostninger til Finansrådets Danske Pengeinstitutters Forening, som repræsenterede Nordea i sagen.

LÆS OGSÅ: Dansk Supermarked sagsøges for salg af kopivarer



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD