Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
Læs bloggen her

Discountkrigen optrappes: Netto går i bon-krig med Fakta

Foto: detailfolk.dk



Fredag den 8 marts 2013 kl. 11:10 af: Puk Holm Hansen

I nye helsides annoncer går Netto nu i direkte konfrontation med Fakta i krigen om discountkunderne.

Nu intensiverer Netto deres indsats i kampen om discountkunderne. I nye helsides annoncer stiller de to bon'er op, en fra Netto og en fra Fakta med sammenlignelige varer, for at vise at Netto har de billigste varer på alle områder.

Med den nye annonce markerer Netto sig på pris og de afslører samtidig, hvem de ser som deres største konkurrent, mener Flemming Birch fra Birch og Birch Markedsudvikling.

- Det er et udtryk for prisfokus, helt simpelt. De markerer sig som nuværende de billigste, og det gør den forskel, at de viser, hvem de definerer som deres største konkurrent. Det er dem, de vil vinde nogle markedsandele fra. Det handler om at definere sig selv i forhold til nogle andre, og sige, det er dem her vi slås med, og at man altså spare nogle penge ved at komme hen til "os", siger Flemming Birch.

I modsætningen til prismatch-kampagnen fra Føtex handler det ikke om mærkevarer, men om at positionere sig som de billigste på markedet med sammenlignelige varer, som fx oksekød, mel og øl.

- Discountbutikkerne har ikke så mange mærkevarer, så er der nødt til at markere sig på nogle andre punkter.

LÆS OGSÅ: Føtex' prismatch dumper i test

Tvivlsomt med effekt på kort sigt

Flemming Birch er i tvivl om, hvor stor påvirkning annoncen vil have.

- Jeg tror ikke det vil rykke kortsigtet. Hvis du kører det over lang tid, så kan det være med til at forme folks forestillinger om, hvor din kæde ligger henne prismæssigt. Det er jo ikke sådan, at kunderne tænker "jeg var lige på vej ned i Fakta, men så så jeg den annonce, og så tog jeg i Netto i stedet for", sådan fungerer det ikke. Men det kan være med til at påvirke mere langsigtet ved at ændre min prisopfattelse af, hvor Netto ligger i markedet i forhold til mange andre, mener Flemming Birch.

LÆS OGSÅ: Discountkæde vil gøre danskerne sundere

Tre discountkæmper

De tre store discountkæder Netto, Fakta og Rema 1000 er gået op i markedet de seneste år med større udvalg og friskere grøntsager, så de begynder at ligne egentlige supermarkeder mere, end de har gjort.
Det er noget, der kan give flere markedsandele.

- De er begyndt at gå ind og tage markedsandele fra mellemklasse-supermarkeder som Føtex, Kvickly og Superbrugsen, men derfor skal de stadig huske deres nærmeste konkurrenter, mener Flemming Birch.

Det er primært de samme kunder, som Netto, Fakta og Rema 1000 kæmper om, og med den nye kampagne håber Netto altså at kunne placere sig stærkt som den billigste på discountmarkedet.

Senest har Netto klaret sig særdeles godt i Polen, og markedet skal være en international vækstmotor for discountkæden.

LÆS OGSÅ: Dansk kæde er en succes i Polen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD