Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Discountkæmpe i dyrt vækstridt

Foto: detailfolk.dk



Monday den 21 January 2013 kl. 08:50

Rema 1000 er en af tre hellige discountkonger i Danmark. De seneste år har budt på dyr vækst i omsætningen og nu spås større markedsandele.

Den norskejede discountkæde Rema 1000 har sat alle kræfter ind på at vokse sig stor og konkurrencedygtig i Danmark. Det har kostet på bundlinjen, men omsætningen er vokset 20 procent de seneste år.

Det skriver Børsen.

Overskud er på stand by

Rema 1000's 232 danske butikker har øget den samlede omsætning til 8,4 milliarder kroner - en vækst på 20 procent. Overskudsgraden har til gengæld ligget og rodet et sted mellem 0,4 procent og 1,3 procent de sidste fem år. 

Generelt er dagligvarebranchen ikke i en position, hvor den kan bryste sig af høje overskudsgrader, men til sammenligning har Dansk Supermarkeds overskudsgrad ligget mellem 4 og 5 procent i samme periode.

LÆS OGSÅ: Discountbutikker tjener 20 procent mere

Vigtigt med tilfredse franchisetagere

I 2010 og 2011 har Rema 1000's franchisetagere dog i gennemsnit inkasseret 1 million kroner, og det er afgørende for kædens væksttogt fremadrettet, vurderer Henning Bahr, direktør og indehaver af analysefirmaet Retail Institute Scandinavia.

- Det er vigtigt for kædens vækst, at franchisetagerne kan tjene de penge, man bliver stillet i udsigt. Så betyder det mindre, om ejerens overskudsgrad er lidt lav, siger han til Børsen.

Instituttet spår, at Rema 1000's markedsandel på 7 procent vil vokse til 9 procent frem mod 2020.

Overhaler Netto i danskernes bevidsthed

Og indsatsen betaler sig. Discountkæden har i hvert fald slået sig fast i danskernes bevidsthed.

Rema 1000 har for første gang nogensinde overtaget Nettos førertrøje som danskernes mest foretrukne discountsupermarked. Det viser en undersøgelse fra Yougov for Dansk Handelsblad, som skriver, at det skyldes, at forbrugerne føler, de får mere for pengene.

Rema 1000 Danmarks adm. direktør Henrik Burkal siger til Børsen, at kæden går efter at blive discountkædernes Irma og skabe sin egen liga i discountsegmentet.

Selv om Nettos markedsandel på 14 procent slår konkurrenternes med flere længder, så bliver discountkæden altså slået på andre parametre. Fakta haler ind på Netto på antal af butikker i Danmark.

LÆS OGSÅ: Netto er ved at blive overhalet

(Børsen)



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD