Digital skønhedsbutik angriber Matas
Siden etableringen i 2014 har online-medlemsklubben Luxplus fået over 30.000 medlemmer fordelt i Danmark og Sverige. Matas følger den nye konkurrent tæt.
Det går stærkt – meget stærkt for online-medlemsklubben Luxplus, som i fjor slog de virtuelle døre op. I dag har medlemsklubben over 30.000 medlemmer i Danmark og Sverige, hvor 80 procent er kvinder.
Det skriver dagbladet Børsen, som ifølge avisens egne ord i løbet af efteråret sætter fokus på digitale rebeller.
- Matas er dem, vi er størst rebel overfor, siger Martin Schultz Andersen til Børsen.
Han er medstifter af online-medlemsklubben Luxplus, som tilbyder sine medlemmer parfume og skønhedsprodukter til priser, der ligger markant under priserne i fysiske butikker.
Martin Schultz Andersen og medstifter Peter Sønderby-Wagner, der i dag er god for små 50 millioner kroner efter at have stået bag datingportalen dating.dk og en række andre sites i internetkoncernen Freeway, som han fortsat er medejer af, har ambitioner om at vende op og ned på markedet for skønheds- og plejeprodukter.
LÆS OGSÅ: Club Matas bliver endnu større
Sådan tjener Luxplus penge
Luxplus’ forretningsmodel går ud på, at virksomheden køber et bredt udvalg af skønheds- og plejeprodukter fra de leverandører i EU, hvor varerne kan købes billigst, og opbevarer dem på et centrallager i Glostrup. Produkterne sælges online til betalende medlemmer til tæt på engrospris.
Indtjeningen får Luxplus fra medlemsabonnementerne, som ligger på 89 kroner om måneden.
- Fordelen er, at vi kender vores indtjening i forvejen. Vi kan tage antallet af medlemmer og gange op. For kundens synspunkt smitter der noget loyalitet hen mod os. Hvis man betaler for et abonnement, er man nok tilbøjelig til at samle sine indkøb hos os, fortæller Peter Sønderby-Wagner.
Den største udfordring for Luxplus og klubbens ambitiøse vækstplaner er likviditet, fordi det er omkostningstungt at have et bredt udvalg af varer på lager. Derfor kan det blive aktuelt for iværksætterduoen at indgå partnerskaber, skriver Børsen.
LÆS OGSÅ: Matas i nyt app-samarbejde med kosmetikgigant
Matas følger Luxplus
Luxplus vil ikke afsløre årets omsætning, men bundlinjen lander på mellem 5 og 7 millioner kroner og næste år forventes en trecifret millionomsætning.
- Næste år omsætter vi for over 100 millioner kroner. Det kan vi sagtens stå ved, siger Peter Sønderby-Wagner til Børsen.
Den øgede konkurrence fra Luxplus, som er tæt på at åbne Tyskland og Sverige, vækker udadtil ikke den store frygt hos den børsnoterede butikskæde Matas.
- Vi holder et skarpt øje med sitet, ligesom vi gør med vores øvrige konkurrenter, skriver informationschef i Matas, Henrik Engberg Johannsen, i en mail til Børsen, hvori han understreger, at pris kun er én faktor, når der skal sælges.
LÆS OGSÅ: Ekspert skeptisk omkring Mobilepays bonusprogram
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Jysk: Sådan er profilen på en typisk butikschef hos os
Dansk modekæde: Færre kunder koster op mod 60 mio. i omsætning
38-årig bliver ny adm. direktør i Lidl Danmark
Lille supermarkedskæde vokser med hjælp fra stor Salling-donation
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Burgerkæde satser på utraditionelle koncepter i jagten på kunder
Skovler millioner ind trods corona: - Det ligger ikke til os at klynke
Butikker skylder milliarder: Genåbningen alene fjerner ikke puklen
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
Bør butikker over 5000 m2 kunne åbne på samme vilkår som mindre butikker?
Bør det forbydes for dagligvarebutikker at sælge non-food som tøj og elektronik når øvrige specialbutikker er tvangslukket?
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Jysk: Sådan er profilen på en typisk butikschef hos os
Dansk modekæde: Færre kunder koster op mod 60 mio. i omsætning
38-årig bliver ny adm. direktør i Lidl Danmark
Lille supermarkedskæde vokser med hjælp fra stor Salling-donation
Holch Povlsen svarer tilbage på kritik fra minister
Seneste blogindlæg
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Det er tid til at udvide din B2B-forretnings online tilstedeværelse
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter
Kære Mette F & Co.: stop venligst opfordringen til at handle online NU – I skader danske arbejdspladser