Topledere tror på vækst i detailbranchen
Rigtig mange af detailbranchens topledere forventer vækst i de kommende 12 måneder, viser ny undersøgelse.
I en tid med skiftende forbrugsmønstre og politiske forandringer bevarer toplederne i detail- og dagligvarehandlen en optimisme, når det gælder vækst i deres virksomheder. Det viser en den årlige CEO Survey fra PwC, hvor topledere fra hele verden har bidraget med deres syn på fremtiden.
Blandt toplederne i detailbranchen tror hele 37 procent “i høj grad” på vækst i de kommende 12 måneder, mens 51 procent er nogenlunde sikre. Tallene for dagligvarebranchen ligger en smule lavere på henholdsvis 32 procent og 50 procent, fremgår det af undersøgelsen.
- Toplederne i de to brancher står over for en række nye udfordringer som følge af den teknologiske udvikling og globaliseringen. De fortsætter dog med at være positive, når det kommer til vækst i fremtiden, og de muligheder, som teknologien fører med sig, udtaler Henrik Trangeled Kristensen, ekspert i detailhandlen og partner i PwC, i en pressemeddelelse.
- Ser vi nærmere på topledernes agenda for det kommende år, er det især organisk vækst, omkostningseffektivisering, nye alliancer eller joint ventures samt nye fusioner og opkøb, som står højt, og som skal drive væksten i de to brancher, fortsætter han.
Her er truslerne mod vækst
Med globaliseringen og den teknologiske udvikling følger også nye trusler for virksomhederne i detail- og dagligvarebranchen, viser undersøgelsen.
Her er toplederne mest bekymrede for svingende råvarepriser, adgang til de rette kompetencer, ændret forbrugeradfærd og hastigheden af den teknologiske udvikling.
Især råvarepriserne er en stor bekymring i dagligvarehandlen, hvor 76 % af toplederne ser det som en risiko mod kun 55 % af toplederne på tværs af brancherne.
- De svingende råvarepriser betyder, at særligt dagligvarehandlen løbende må se på, om deres forsyningskæde skal justeres efter de nye vilkår, og der er ingen tvivl om, at priskonkurrencen er meget hård i såvel dagligvarehandlen som detailbranchen, fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Profil fra Salling Group får direktørjob hos konkurrent i krise
Coop: Lille bølge af butiksåbninger rammer København i juni
Den nye topchef i Salling Group er klar før tid
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Chef for stor satsning i Meny har sagt stop
Den lange periode med konstant salgsvækst er forbi hos Power
Flere Coop-butikker bliver kritiseret for brud på regler
Influencere bliver overgået som inspiration til salg
Italiener sætter sig på en af de tunge poster i Lidl Danmark
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops