Danske virksomheder skiller sig ud: Har større i fokus på butikker
Når det gælder international ekspansion, fokuserer danske virksomheder på fysiske butikker. Mere end i andre lande, viser undersøgelse.
En undersøgelse fra Adyen viser, at 25 procent af danske detailvirksomheder vil fokusere på netbutikker, når de søger ud over landets grænser, mens 28 procent vil foretrække at åbne fysiske butikker.
Forskellen er lille, men den er også iøjnefaldende. Blandt de 26 lande, som indgår i undersøgelsen, har ingen så meget fokus på fysiske butikker som de danske virksomheder.
- Vi er i Danmark et af de mest teknologiske lande i verden, og på den baggrund skulle man tro, at planer om ekspansion uden for Danmarks grænser ville ske online, siger Bruno Christensen, selvstændig ekspert i detailhandel.
- Imidlertid er der en overvægt af de detaillister, der vælger at satse på de fysiske butikker frem for nethandel. Når det gælder fremtidens detailhandel, er der ikke længere tvivl om, at de fysiske butikker vil være de dominerende distributionskanaler, og derfor ser vi denne udvikling, siger han.
Ser vi til vores nabolande, foretrækker 33 procent af detailvirksomhederne i Norge at ekspandere med netbutikker, mens andelen i Sverige er 37 procent. Langt færre svarer fysiske butikker - det gælder for 19 procent i Norge og 29 procent i Sverige.
Tallene stammer fra Adyens Retailbarometer 2023. Adyen er en finansiel teknologiplatform.
LÆS OGSÅ: Søstrene Grene går videre med international satsning
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Magasin giver den internationale satsning en ekstra dimension
Matas styrker international satsning: - For os er det en mærkedag
Internationale ambitioner giver dansk modehus vind i sejlene
Direktør finder planerne for international ekspansion frem igen
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter