Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Danske kæders Black Friday slog rekord

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 2 December 2014 kl. 05:30 af: Freja Thorbech

Omsætnings- og besøgsrekorder. Danske kæder melder om en Black Friday, der er gået over al forventning.

Det ser ud til, at Black Friday er kommet for at blive i den danske detailhandel.

I hvert fald kan flere danske kæder og net-butikker melde om en shop-amok-dag, der i den grad fik danskerne til lommerne.

Hos JYSK havde man årets bedste salgsdag. 

- Det gik fantastisk. Det var den bedste omsætningsdag på året. Vi havde åbent til klokken 22 og allerede sidst på eftermiddagen havde vi rundet sidste års omsætning på Black Friday, siger CSR- og kommunikationsdirektør hos JYSK, Jonas Schrøder, til detailfolk.dk. 

Også hos Elgiganten, der sidste år satte rekord med sit Black Friday-salg, kan man igen i år melde om et rekordsalg.

LÆS OGSÅ: Elgigantens Black Friday slog rekord

- Vi femdoblede salget på Black Friday i forhold til sidste år og havde igen besøgsrekord på hjemmesiden, fortæller e-handelschef i Elgiganten Jimmi Frederiksen.

Han har aldrig oplevet noget lignende eller haft så mange besøgende igennem netbutikken.

- Da besøgene var på sit højeste ved midnat kunne vi sådan cirka fylde Parken med besøgende – så mange var inde og kigge på Black Friday-tilbuddene på Elgiganten.dk, så det er jeg selvfølgelig ekstremt glad for og stolt over, siger han.

Elgigantens webshop var i minutterne omkring midnat presset af de mange besøgende, men undgik deciderede nedbrud, fortæller Jimmi Frederiksen.

Sjette største handelsdag nogensinde

Også hos webshoppen Saxo.com satte dagen rekord. Her blev i alt 34.000 bøger rakt over Saxos virtuelle disk. Det er mere end dobbelt så mange som på sidste års Black Friday, og flere end boghandlen nogensinde har solgt på en enkelt dag.

- Vi er helt overvældede over, at aktiviteten denne Black Friday blev så voldsom. Godt nok er det især netbutikker som Saxo, der har taget Black Friday konceptet til sig, men at vi skulle sætte en så høj dagsrekord, havde ingen – selv de mest optimistiske sjæle i huset – regnet med, siger Saxos direktør, Jørgen Balle Olesen.

Tal for dankort-forbruget vidner da også om, at forbrugerne har taget den amerikanske shopping-tradition til sig.

Antallet af dankort-transaktioner steg ifølge tal fra Nets, der håndterer de danske dankortbetalinger, med 12 procent i forhold til sidste år til 4.548.649 transaktioner, skriver Finans.dk. 1,533 milliarder kroner trak danskerne på dankortet på Black Friday, og dermed bliver dagen ifølge Børsen den sjette største handelsdag i den danske detailbranche nogensinde.

Og kæderne kan i den grad mærke, at forbrugerne er begyndt at tage dagen til sig.

- I optakten til Black Friday var der meget snak om, hvorvidt danskerne nu også kendte til Black Friday og vidste, hvad det gik ud på, men vi kan i hvert fald sige for vores del, at danskerne i hvert fald kan kende et godt tilbud, siger Jimmi Frederiksen og fortæller, at også Elgigantens varehuse oplevede, at kunderne valfartede til og skabte lange køer med flere hundrede mennesker.

Hos JYSK tror kommunikations- og CSR-direktøren også, at dagen er kommet for at blive. 

- En ting er, at vi selv er blevet bedre til at fokusere på det, når det er her, men det virker som, at det virkelig er en dag, der er slået igennem herhjemme i år. Detailbranchens samlede markedsføring af Black Friday har været med til at gøre opmærksom på denne nye dag, der er kommet til Danmark, og det virker som om, at det er en dag, der er kommet for at blive, siger Jonas Schrøder.

Gentager succesen til næste år

Og både hos Elgiganten og JYSK er man heller ikke i tvivl om, at dagen bliver gentaget til næste år.

- Alt i alt er vi ekstremt tilfredse med Black Friday, og jo selvfølgelig først og fremmest glade for, at det blev taget så godt imod af vores kunder. Det er jo det, som det hele handler om, og jeg kan godt garantere, at vi gentager succesen næste år, siger Jimmi Frederiksen.

Samme melding lyder fra JYSK.

- Jeg kan sagtens forestille mig, at vi gør det igen til næste år. Vi har det jo med at gentage succeserne i detailbranchen, siger Jonas Schrøder til detailfolk.dk.

Black Friday er i USA den største handelsdag på hele året. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og indleder julesalget. I år har dagen dog skuffet i hjemlandet, som vi kunne fortælle her på detailfolk.dk i går.

LÆS OGSÅ: Black Friday: Så vild og skuffende var dagen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD