Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Black Friday: Så vild og skuffende var dagen

Foto: detailfolk.dk



Monday den 1 December 2014 kl. 10:58 af: Freja Thorbech

I shoppingdagens hjemland skuffede Black Friday, mens bl.a. briterne har taget dagen til sig - også de mere kuriøse episoder.

De amerikanske detailhandlere har ikke lige så stor grund til at glæde sig over Black Friday-salget i år som tidligere.

I shop-amok-dagens hjemland faldt salget i Thanksgiving-weekenden, der også inkluderer Black Friday, mens også trafikken i butikkerne var mindre end tidligere år, viser tal fra organisationen National Retail Federation.

Organisationen forventer, at det samlede forbrug i årets Thanksgiving-weekend vil lande på 50,9 milliarder dollars (cirka 303 milliarder danske kroner) og det er fald på 11 procent i forhold til, hvad man sidste år forventede skulle lande i butikkernes kasseapparater.

Trafikken i butikkerne gennem hele weekenden faldt med 5,2 procent sammenlignet med sidste år. Men der er en god forklaring på de faldende tal, mener man hos National Retail Federation.

 - En styrket økonomi, der ændrer forbrugernes afhængighed af store rabatter, et stærkt konkurrencepræget miljø og muligheden for at shoppe 24 timer i døgnet på nettet har altsammen bidraget til det skifte, vi har set denne weekend, siger direktør i National Retail Foundation, Matthew Shay, i en udtalelse.

Ud af hele weekenden er det dog stadig Black Friday, der trækker flest forbrugere ud i butikkerne. 86,9 millioner forbrugere var forbi en fysisk eller online butik på Black Friday.

Lader pistoler og peberspray blive hjemme

Også de mere kuriøse episoder i forbindelse med Black Friday ser ud til at være faldet.

Sidste år kunne vi her på detailfolk.dk blandt andet berette om amerikanske forbrugere, der havde væbnet sig med peberspray og skydevåben i kampen om de gode tilbud.

LÆS OGSÅ: Så vild er Black Friday

I år ser det ikke ud til, at der har været helt lige så mange bizarre episoder rundt om i butikkerne. På siden Black Friday Death Counts (og ja, sådan en findes der altså) kan man berette om to dødsfald efter et skyderi i et shoppingcenter. Sagen relaterer sig dog ikke andet end dato-mæssigt til Black Friday, da det ser ud til, at det er en jaloux ekskæreste, der skød sin tidligere kæreste og sig selv. Derudover berettes der om et par anholdelser.

I stedet ser det ud til, at shoppinghysteriet er rykket over Atlanten. I Storbritannien kan flere medier i hvert fald berette om, at de britiske detailhandlere har haft en dag, der har slået alle forventninger.

Samtidig måtte politiet tilkaldes til flere butikker rundt om i landet, da store horder af mennesker maste sig ind i butikkerne i jagten på gode tilbud. En kvinde kom til skade efter at være blevet ramt af et tv, mens flere blev anholdt for blandt andet at true butikspersonale, for at komme op at slås eller på anden måde forstyrre den offentlige orden.

Og shoppinghysteriet ser ud til at have ramt briterne. I hvert fald florerer der flere videoer på YouTube med masende mennesker (se klippet nedenfor), mens en politimand har forsøgt at råbe sine landsmænd op ved at skrive følgende besked på på Twitter:

- Selv på Black Friday er det stadig et overgreb at skubbe folk på gulvet, så man kan få 20 punds rabat på en kaffemaskine.

LÆS OGSÅ: Kendisser boykotter Black Friday



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD