Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"HVILKEN REJSE SENDES DINE KUNDER PÅ? ...og hvem er rejseleder?"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
Læs bloggen her

Fysiske butikker gør Black Friday endnu vildere

Foto: ElGiganten.dk



Black Friday

Black Friday er i USA den største handelsdag på hele året. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og indleder julesalget.

Der er flere forklaringer på, hvorfor dagen hedder som den gør. Nogle siger, at det skyldes de rekordstore summer, som de shopping-ivrige amerikanere lægger i butikkernes kasser, så mange detailkæder får vendt de røde tal på bundlinjen til sorte. En anden forklaring går på, at navnet skulle stamme fra Philadelphia, hvor politiet har brugt det til at henvise til det trafikkaos, der opstår, når amerikanerne valfarter ud i butikkerne.

Torsdag den 27 november 2014 kl. 11:29 af: Freja Thorbech

Indkøbsfænomenet Black Friday rykker i år ud i de fysiske danske butikker. Detailfolk.dk har talt med et par af de store spillere.

Den danske detailhandel er efterhånden ved at tage den amerikanske shop-amok-dag Black Friday til sig.

Sidste år kunne vi her på detailfolk.dk berette om flere danske butikker, der forsøgte sig med fænomenet.

LÆS OGSÅ: Danske butikker tager amerikansk shop-amok-dag til sig

Det var dog hovedsageligt på nettet, at det amerikanske indkøbsfænomen gjorde sit indtog. I år ser det dog ud til, at flere danske kæder og butikscentre går all in og også forsøger sig med Black Friday i den fysiske detailhandel.  

- Sidste år kørte vi kun Black Friday som en onlineaktivitet på Bilka.dk, men i år rykker vi også ud i butikkerne. Vi synes, at ideen så sjov, og vi ser det som en mulighed for, at kunderne kan få kickstartet deres køb af julegaver, siger marketingdirektør i Bilka Bitten Brun til detailfolk.dk.

Samme melding lyder fra Elgiganten.

- I år afholder vi både Black Friday på nettet og ude i vores 29 butikker. Efter sidste års store succes med at holde det på nettet, følte vi, at tiden var moden til at tage det skridtet videre ved også at holde Black Friday i vores fysiske butikker, fortæller e-handelschef Jimmi Frederiksen.

Oprindeligt en fysisk aktivitet

Også kæder som Matas, Silvan og JYSK forsøger sig i år med Black Friday i de fysiske butikker, ligesom shoppingcentre som Field's, Fisketorvet og Kolding Storcenter også har taget fænomenet til sig.

Og oprindeligt er Black Friday da også en aktivitet, der hører den fysiske detailhandel til. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og er i USA den største handelsdag på hele året. De amerikanske netbutikkers pendant til Black Friday hedder Cyber Monday og falder i stedet om mandagen efter Thanksgiving.

Og i år forsøger flere danske detailhandlere at kombinere de to ting i en og samme dag. Hos Bilka vil man se, at det er mange af de samme tilbud, der bliver sat til salg i butikkerne og på nettet med undtagelse af, at man ikke sælger fødevarer online, fortæller marketingdirektøren.

Hos Elgiganten vil der være forskellige tilbud i de fysiske butikker og online, men e-handelschefen holder kortene tæt til kroppen og vil ikke afsløre præcis hvilke varer, man sætter ned. 

- Der vil være Black Friday-tilbud indenfor alle kategorier, så vi er sikre på, at der er noget for enhver smag, siger han.

Kan sætte rekord

Hos Elgiganten har man ikke været i tvivl om, at det var oplagt at kaste sig ud i Black Friday-aktiviteter. 

- I Elgiganten er vi kendt for lave priser, så vi tænkte, at det var helt oplagt at indføre Black Friday, hvor vi over en særlig dag kunne presse priserne endnu længere ned. På den måde passer Black Friday helt perfekt ind i vores koncept med kendte mærkevarer til lave priser. Vores kunder giver tydeligt udtryk for, at Black Friday er noget, som de rigtig godt kan lide, og som de gerne vil se mere af, og væksten knyttet til denne dag har været helt eventyrlig de seneste år, siger Jimmi Frederiksen, der sidste år her på detailfolk.dk kunne berette om, at kædens Black Friday-salg slog rekord og blev den største online begivenhed i elektronikkædens historie.

LÆS OGSÅ: Elgigantens Black Friday slog rekord

Og måske vil danskerne for alvor begynde at finde pengene frem, når Black Friday i morgen løber af stablen. Hos prissammenligningssiden Pricerunner tror man i hvert fald på, at danskerne har taget fænomenet til sig.

- Vi forventer, at Black Friday slår alle rekorder, og dagen vil blive en af de største online shopping dage nogensinde, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner, i en pressemeddelelse. 

Sidste år var trafikken på PriceRunners servere enorm med en trafikstigning på 98 procent i forhold til Black Friday året forinden. Samlet var Black Friday en af de allerstørste handelsdage. Flere online butikker oplevede så massiv trafik på de billige ”sorte” tilbud, at hjemmesiderne gik ned i perioder.

De danske netbutikker har dog svært ved at blive enige om at gøre dagen til en fælles aktivitet, fortæller Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). En undersøgelse hos foreningen medlemmer i august viste, at meningerne er delte om konceptet bag den amerikanske udsalgsfest.

LÆS OGSÅ: Danske netbutikker er uenige om fælles shop-amok-dage



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:








Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD