Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Danske netbutikker er uenige om fælles shop-amok-dage

Elgiganten var en af de kæder, der sidste år havde stor succes med Black Friday.
Foto: Elgiganten



Black Friday

Black Friday er i USA den største handelsdag på hele året. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og indleder julesalget. Sidste år omsatte den amerikanske detailhandel samlet set for svimlende 326 milliarder kroner på Black Friday og den efterfølgende weekend. Traditionelt er Black Friday de fysiske butikkers udsalgsdag, mens den efterfølgende mandag, kaldet Cyber Monday, er dagen, hvor netbutikkerne sætter ind med gode tilbud.

Friday den 22 August 2014 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

De danske netbutikker er splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de i fællesskab skal lave et fremstød for et amerikanske shop-amok-koncept.

De amerikanske butikker og netbutikker nyder hvert år godt af de to shop-amok-dage Black Friday og Cyber Monday, der løber af stablen i weekenden efter Thanksgiving.

Her har den amerikanske detailhandel traditionen tro bunker af gode tilbud, og forbrugerne kvitterer ved at valfarte i butikker og netbutikker. Herhjemme er de danske netbutikker splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de i fællesskab skal lancere et fremstød for konceptet, så danskerne kan tage det til sig.

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der har spurgt sine medlemmer.

- Når vi spørger FDIHs medlemmer, om vi skal levere et samlet e-handelsfremstød med rabatter på en bestemt dag efter Black Friday-konceptet, så er der mange meninger - både for og imod. Flertallet er enigt om, at de selv bestemmer, hvornår de vil levere særligt gode tilbud, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i pressemeddelelsen.

Flere danske detailhandlere har forsøgt sig

Herhjemme har flere danske detailhandlere forsøgt sig med konceptet, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Danske butikker tager amerikansk shop-amok-dag til sig

Blandt andet kunne Kolding Storcenter sidste år invitere kunderne inden for til ekstra lange åbningstider, ligesom centeret havde nye tilbud hver time.

Også Elgiganten har de sidste to år forsøgt sig med Black Friday. Her har det dog i første omgang kun været online, at danskerne har kunnet finde gode tilbud. Ikke desto mindre blev dagen sidste år den største onlinebegivenhed i kædens historie.

LÆS OGSÅ: Elgigantens Black Friday slog rekord

Coop har også forsøgt sig med konceptet. Sidste år lavede dagligvaregiganten en klon mellem Black Friday og Cyber Monday kaldet Cyber Friday.

LÆS OGSÅ: Coop i storstilet Cyber Friday satsning

Meldingerne på FDIHs tjek hos medlemmerne i august 2014 går fra ”Black Friday sidste år var en stor succes, så vi gør det naturligvis igen i år” over ”jeg opfatter det som lige poppet nok” til ”hvorfor sælge varer på udsalg i den periode, hvor kunderne er mest villige til handle? med henvisning til julesalget.

Black Friday falder i år den 28. november.

LÆS OGSÅ: Så vild er Black Friday



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD