Danske netbutikker er uenige om fælles shop-amok-dage
Black Friday
Black Friday er i USA den største handelsdag på hele året. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og indleder julesalget. Sidste år omsatte den amerikanske detailhandel samlet set for svimlende 326 milliarder kroner på Black Friday og den efterfølgende weekend. Traditionelt er Black Friday de fysiske butikkers udsalgsdag, mens den efterfølgende mandag, kaldet Cyber Monday, er dagen, hvor netbutikkerne sætter ind med gode tilbud.
De danske netbutikker er splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de i fællesskab skal lave et fremstød for et amerikanske shop-amok-koncept.
De amerikanske butikker og netbutikker nyder hvert år godt af de to shop-amok-dage Black Friday og Cyber Monday, der løber af stablen i weekenden efter Thanksgiving.
Her har den amerikanske detailhandel traditionen tro bunker af gode tilbud, og forbrugerne kvitterer ved at valfarte i butikker og netbutikker. Herhjemme er de danske netbutikker splittede i spørgsmålet om, hvorvidt de i fællesskab skal lancere et fremstød for konceptet, så danskerne kan tage det til sig.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), der har spurgt sine medlemmer.
- Når vi spørger FDIHs medlemmer, om vi skal levere et samlet e-handelsfremstød med rabatter på en bestemt dag efter Black Friday-konceptet, så er der mange meninger - både for og imod. Flertallet er enigt om, at de selv bestemmer, hvornår de vil levere særligt gode tilbud, siger Annette Falberg, der er adm. direktør i FDIH, i pressemeddelelsen.
Flere danske detailhandlere har forsøgt sig
Herhjemme har flere danske detailhandlere forsøgt sig med konceptet, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk.
LÆS OGSÅ: Danske butikker tager amerikansk shop-amok-dag til sig
Blandt andet kunne Kolding Storcenter sidste år invitere kunderne inden for til ekstra lange åbningstider, ligesom centeret havde nye tilbud hver time.
Også Elgiganten har de sidste to år forsøgt sig med Black Friday. Her har det dog i første omgang kun været online, at danskerne har kunnet finde gode tilbud. Ikke desto mindre blev dagen sidste år den største onlinebegivenhed i kædens historie.
LÆS OGSÅ: Elgigantens Black Friday slog rekord
Coop har også forsøgt sig med konceptet. Sidste år lavede dagligvaregiganten en klon mellem Black Friday og Cyber Monday kaldet Cyber Friday.
LÆS OGSÅ: Coop i storstilet Cyber Friday satsning
Meldingerne på FDIHs tjek hos medlemmerne i august 2014 går fra ”Black Friday sidste år var en stor succes, så vi gør det naturligvis igen i år” over ”jeg opfatter det som lige poppet nok” til ”hvorfor sælge varer på udsalg i den periode, hvor kunderne er mest villige til handle? med henvisning til julesalget.
Black Friday falder i år den 28. november.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter