Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Danske butikker tager amerikansk shop-amok-dag til sig

Kolding Storcenter forsøger sig i år med den amerikanske shopping-tradition Black Friday.
Foto: Kolding Storcenter



Black Friday

Black Friday er i USA den største handelsdag på hele året. Den falder hvert år på dagen efter Thanksgiving og indleder julesalget. Sidste år omsatte den amerikanske detailhandel samlet set for svimlende 326 milliarder kroner på Black Friday og den efterfølgende weekend.

Monday den 25 November 2013 kl. 15:18 af: Freja Thorbech

Flere danske butikker forsøger sig efter amerikansk model med en shop-amok-dag, der indleder julehandlen.

Flere og flere amerikanske traditioner sniger sig ind i den danske detailhandel. Blomsterhandlerne har i mange år kunne glæde sig over øget salg af roser på Valentines Day, mens legetøjsbutikkerne langer en ekstra portion kostumer over disken i forbindelse med Halloween.

Og nu ser det ud til, at endnu en amerikansk mærkedag har sneget sig ind i de detailhandlendes kalender. Black Friday er dagen efter Thanksgiving. Her er der i USA tradition for, at butikkerne holder længe åbent og har ekstra gode tilbud til de mange kunder, der shopper igennem denne dag.

Herhjemme er flere butikker begyndt at tage den tradition til sig. Blandt andet inviterer Elgiganten for andet år i træk til Black Friday.

- Danskerne forventer, at Elgiganten er med forrest i feltet, når det handler om lave priser og gode tilbud, så derfor var det helt oplagt at give dem en smag på det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday, siger e-handelschef Jimmi Frederiksen til detailfolk.dk.

Kæden har valgt, at udsalget kun kommer til at foregå på webshoppen, men e-handelschefen er ikke afvisende over for, at det kan komme ud i de fysiske butikker til næste år.

- Vi har valgt at lave Black Friday online på Elgiganten.dk, fordi konceptet endnu ikke er voldsomt kendt eller modent i Danmark. Vi er blandt de første danske kæder til at have Black Friday, og vi videreudvikler konstant konceptet. Så hvem ved, måske får vi det også i vores fysiske varehuse til næste år. Det afhænger helt af interessen for det, siger Jimmi Frederiksen.

Han fortæller dog, at man sidste år, da man forsøgte sig med konceptet for første gang, oplevede en buldrende succes, og at kunderne har efterspurgt en gentagelse.

Går helt i sort

Også i Kolding Storcenter har man ladet sig inspirere af det amerikanske fænomen med den sorte fredag.

- Vi går all in. Vi slukker lyset i gangene og opfordrer personalet til at komme i sort tøj, fortæller centerchef Gitte Lindbo til detailfolk.dk.

Det jyske storcenter holder åbent til klokken 24, og hver time lanceres der nye, gode tilbud.

- Desto senere man kommer, desto billigere er det, forklarer Gitte Lindbo.

For at gøre opmærksom på den store shoppedag, der endnu ikke er helt indgroet i danskernes bevidsthed, markedsfører Kolding Storcenter blandt andet Black Friday på traditionelle kanaler som TV, radio, print, online mv. Desuden er det hustandsomdelte julekatalog forsynet med et omslag, der udover de mange gode tilbud også indeholder en forklaring på, hvad Black Friday egentlig er for et fænomen.

- Jeg synes, at man skylder kunderne en forklaring i og med, at fænomenet fortsat er så nyt herhjemme, forklarer centerchefen.

På centrets facade har man samtidig placeret et stort, digitalt ur, der tæller ned til på fredag.

- Der er ingen, der kører forbi Kolding Storcenter, der er i tvivl om, at der kommer til at ske noget stort den 29. november, siger Gitte Lindbo.

Håber på kickstart af julesalget

Hun fortæller, at der generelt har været en stor opbakning fra centrets butikker, der godt har kunne se en fordel i arrangementet, som gerne skulle tiltrække en del kunder.

Og centerchefen håber da også, at Black Friday kan ses i både besøgstal og omsætning.

- Udover at vi selvfølgelig håber på, at mange mennesker lægger vejen forbi og samlet bidrager til en god omsætning på aftenen, så håber vi, at Black Friday kan blive en tilbagevendende måde at kickstarte julehandlen på, siger Gitte Lindbo.

Også i Elgiganten satser man på, at julesalget for alvor kan indledes på fredag.

- Mange danskere er i disse dage på jagt efter julegaverne, og hvis vi kan være med til at give dem en god start med nogle fantastiske priser, så vil vi meget gerne det, siger Jimmi Frederiksen.

LÆS OGSÅ: Danskerne er også med på amerikansk 'shop-amok-dag'



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD