Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Så vild er Black Friday

Foto: detailfolk.dk



Afstemning

Bliver Black Friday stor i Danmark?

Ja, dagen bliver lige så stor som i USA
 
Måske, men i Danmark kommer dagen ikke på niveau med USA
 
Nej, dagen vil ikke vinde indpas i den danske detailhandel
 
Friday den 29 November 2013 kl. 08:46 - Kilde: Flere medier af: Freja Thorbech

Skydevåben og peberspray. Amerikanerne gør meget for at få de gode tilbud på Black Friday. Detailhandlen omsætter for milliarder på dagen.

Man skal passe på med at komme imellem en amerikanere og et godt tilbud på den såkaldte Black Friday.

I hvert fald er der masser af eksempler på folk, der går langt for at få fingre i de gode tilbud, som de amerikanske butikker traditionen tro har på landets største handelsdag.

Sidste år blev to mennesker skudt i kampen om en parkeringsplads foran det lokale Walmart varehus. For to år siden tyede en kvinde til peberspray i kampen om en billig Xbox, hvilket resulterede i 20 sårede. Slåskampe er heller ikke et sjældent syn, mens de lange køer i 2008 førte til en tragisk dødsulykke, hvor en butiksansat blev trampet ihjel af horder af ivrige tilbudsjægere.

Dagen sætter rekord

For de detailhandlende byder dagen på rekordomsætninger. Sidste år omsatte den amerikanske detailhandel samlet set for svimlende 326 milliarder kroner på Black Friday og den efterfølgende weekend.

Og det ser ud til, at salget igen i år vil slå rekord. Det vurderer Nasdaq-analytiker Chris Dearborn i hvert fald over for Jyske Bank TV. Og på Twitter lå der allerede onsdag flere billeder af folk, der havde lagt sig i kø foran lokale butikker og ventede på fredagens komme.

Og dagen har da også i følge nogle forklaringer fået sit navn netop på grund af de rekordstore summer, som de shopping-ivrige amerikanere lægger i butikkernes kasser. Det er nemlig her, hvor mange detailhandlende efter sigende får vendt de røde tal til sorte på bundlinjen. En anden forklaring går på, at navnet skulle stamme fra Philadelphia, hvor navnet skulle henvise til det trafikkaos, der ofte opstod på dagen efter Thanksgiving, når folk skulle ud og handle.

Flere danske butikker er også begyndt at tage traditionen til sig, som vi tidligere har beskrevet her på detailfolk.dk. Blandt andet har både Coop, Kolding Storcenter og Elgiganten lanceret deres egne versioner af den amerikanske shop-amok-dag.

LÆS OGSÅ: Danske butikker tager amerikansk shop-amok-dag til sig



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD