Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Dagligvarekæde lægger leverandørkæde frem til frit skue

Foto: PR



Friday den 14 September 2018 kl. 09:29 af: Kristian Holgersen

For første gang indfører en dagligvarekæde fuld gennemsigtighed i valget af leverandører. Konkurrenter afviser at følge trop.

Skrækhistorier er der nok af, når det kommer til produktionen af billigt tøj. Værst er nok katastrofen på fabrikken Rana Plaza, hvor over tusind arbejdere døde i 2013.

Men nu forsøger dagligvarekæden Lidl, som har 115 danske butikker, at spille med åbne kort. 

Fra i dag kan alle nemlig se en liste med navnene på de 650 virksomheder, der producerer kædens private label-sortiment af tøj og sko. Ifølge Lidls pressemeddelelse har ingen af konkurrenterne gjort noget lignende.

- Som detailkæde i Danmark arbejder vi for socialt forsvarlige og miljøvenlige vilkår hos vores producenter, siger CCO for Lidl, Mikko Forsström. 

- Med offentliggørelsen af vores leverandørliste for tekstiler og sko ønsker vi at tage det første skridt i branchen og dermed skabe mere gennemsigtighed i vores forsyningskæde, fortsætter han. 

Listen opdateres hvert halve år med navne og adresser på alle hovedproduktionssteder.

Konkurrenterne afviser

Indtil videre ser det ikke ud til, at Lidls initiativ kommer til at brede sig på det danske marked. Både Coop og Salling Group afviser at følge trop, skriver Berlingske Business.

- Vores fokus er at skabe reelle forandringer og forbedringer, siger Jonas Schrøder til avisen. Han er ansvarlighedsdirektør i Salling Group.

- Men vi har endnu til gode at se konkrete eksempler på, at en fabrik i f.eks. Bangladesh, Kina eller Pakistan får forbedret forholdene, ved at deres navn bliver offentliggjort på en hjemmeside, fortsætter han.

Samme holdning har Coop.

En skridt i den rigtige retning

Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som fagbevægelsen, offentlige instanser og forskellige organisationer står bag, bliver tiltaget dog hilst velkommen.

- Hos Dansk Initiativ for Etisk Handel arbejder vi for at fremme ansvarlig handel, der respekterer menneske- og arbejdstagerrettigheder, hensynet til miljø og klima og bidrager til en global bæredygtig udvikling, siger Mikkel Stenbæk Hansen i Lidls pressemeddelelse. Han er direktør for DIEH.

- Lidls seneste initiativ for en åben leverandørkæde for deres tekstiler og sko artikler skaber øget gennemsigtighed og er et nyt og interessant skridt i retning af at indfri dette mål, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Nu indfører Lidl aldersgrænse på populær vare



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD