Nu indfører Lidl aldersgrænse på populær vare
Som den første dagligvarekæde i Danmark sætter Lidl en aldersgrænse på energidrikke med højt indhold af koffein.
Tidligere var en termokande kaffe det bedste bud på en opkvikker. I dag kværner mange - især unge - i stedet en dåse energidrik for bedre at komme igennem dagen.
Men nu vælger Lidl som den første dagligvarekæde at stoppe salget af de populære drikke til unge kunder under 16 år. Det fremgår af en pressemeddelelse.
En stigende bekymring fra både kunder og eksperter på området har været udslagsgivende, forklarer kædens administrerende direktør, Dirk Fust.
- Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar, siger han.
Kan være skadeligt
Fra 30. september skal kunderne i Lidl vise billed-id ved kassen, når de køber energidrikke med højt sukkerindhold og mere end 150 mg. koffein pr. liter.
Gennem de seneste år er energidrikke ellers steget heftigt i popularitet blandt danskerne. Fra 2016 til 2017 gik salget frem med 41 procent, skriver Lidl og henviser til tal fra Bryggeriforeningen.
Men trods den ofte søde smag, er det ikke en børnedrik, mener ernæringsfaglig konsulent for Hjerteforeningen, Natasha Selberg.
- Det er en meget bekymrende udvikling, fordi vi ved, at store mængder koffein kan have en skadelig virkning på unge. Det er derfor meget positivt, at Lidl sætter en aldersgrænse på netop energidrikke, som bliver mere og mere udbredte blandt børn og unge under 16 år, siger hun.
For nylig døde en 15-årig pige fra Australien, angiveligt fordi hun havde blandet alkohol og energidrik med højt indhold af koffein. Det skrev Ekstra Bladet tidligere på ugen.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter