Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Coop sælger mere, men tjener mindre

Foto: detailfolk.dk



Monday den 4 March 2013 kl. 10:12 af: Simone Hansen

Lavere priser og omstrukturering er skyld i, at Coop's indtjening har fået et markant fald i 2012, det viser årsregnskabet.

Der bliver langet flere varer over disken i mange af Coops butikker, men en vedvarende priskrig har medført at en af Danmarks helt store dagligvarekæder kommer ud med et markant fald i indtjeningen, det viser Coops nye årsregnskab. 

Fald på 287 mio.

Dagligvarekæden har således et EBIT-resultat på 287 millioner kr. for 2012 mod 544 millioner kroner året før. Til gengæld har Coops butikker, der tæller blandt andet Fakta, Kvickly og SuperBrugsen øget salget med cirka en milliard kroner i forhold til sidste år til hele 48,8 milliarder kroner. 

- Jeg er tilfreds med, at det er lykkedes at skabe omsætningsvækst og øge markedsandelen i et svært år. Men indtjeningsmæssigt var 2012 et utilfredsstillende år. De væsentligste årsager til resultattilbagegangen er, at vi har investeret betydeligt i lavere priser til vores kunder, og så har der været store ekstraordinære omkostninger til en række strukturelle ændringer, som blev gennemført i butiksnettet og organisationen i 2012, siger administrerende direktør hos Coop, Jesper Lien om regnskabet. 

Fakta stormer frem

Det er især discountkæden Fakta, der har stået for den øgede omsætning og bidrager med en halv milliard, hvilket stemmer godt overens med den rivende udvikling landets discountkæder for øjeblikket er i.

LÆS OGSÅ: Discountbutikker stormer frem

Derimod Kvickly-kæden haft et fald i omsætningen, hvilket blandt andet skyldes et sløjt salg af noon-foodvarer. Bestyrelsesformanden hos Coop, Lasse Bolander, anerkender at resultatet ikke er tilfredsstillende og satser på bedre tider i 2013. 

- Selvom resultatet i 2012 ikke var helt tilfredsstillende fastholder vi vores strategi om at give vores ejere, der jo er kunderne, mere værdi og større udbytte af deres ejerskab. Det kommer til udtryk både i kontante fordele og en indsats inden for ansvarlighed. Her vil vi øge indsatsen yderligere i de kommende år, udtaler han. 

Forrige år havde Coop en fremgang i indtjeningen fra 504 millioner i 2010 til 544 millioner i 2011. 

LÆS OGSÅ: Coop's discountdarling når 400 butikker
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD