Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Coop's discountdarling når 400 butikker

Foto: Fakta



Monday den 21 January 2013 kl. 15:40 af: Mette Winkler

Målet om 450 butikker i 2013 står stadig - måske klarere end nogensinde, nu hvor målet om 400 butikker er i hus efter 32 år på den danske scene.

I løbet af de næste to uger åbner Coop Danmark sin Fakta-butik nummer 400 og kickstarter dermed forventningerne til det mest ekspansive år i kædens 32-årige historie. 

Den første Fakta slog dørene op i 1981 under navnet Dansk Discount A/S. Allerede i 1982 skiftede kæden dog navn til Fakta.

LÆS OGSÅ: Sådan gør Fakta sig klar til 30 nye butikschefer

Opgør med Dansk Supermarked ulmer

Ærkerivalen Dansk Supermarkeds discountpendant Netto åbnede også sin første butik i april 1981, på Godthåbsvej i København, - lige i hælene på tyske Aldi, der tog hul på bylden af discount i Danmark i slutningen af 70'erne.

LÆS OGSÅ: Chefredaktør: Lukkelov hjælper Netto med at presse Fakta

Siden er der kommet 441 Netto-butikker til i Danmark, og siden 1990 har Netto haft fokus på at ekspandere til Tyskland og Polen. Senest har Netto taget turen over Øresundsbroen til Sverige.

LÆS OGSÅ: Lukkelov optrapper priskrig

Imens har Fakta haft travlt herhjemme. Fakta har indtil nu udelukkende fokuseret på hjemmemarkedet, og medmindre Netto opruster i løbet af 2013, forventer Fakta at overhale Nettos 442 butikker med 50 åbninger i 2013, der skal få discountkæden op på i alt 450 butikker i Danmark.

Detailfolk.dk har spurgt Faktas marketingschef Heidi Kessler, hvad det betyder for kæden at hale ind på Netto-butikkerne.

- Det er dejligt, at kunderne i flere og flere byer kan tage et aktivt valg af indkøbssted, når Fakta efterhånden dækker hele Danmark. Det er vi meget glade for, siger hun til detailfolk.dk.

Hvis alt går som planlagt i 2013, vil I ende med 450 butikker mod Nettos 442. Tror du, jeres øgede synlighed i gadebilledet vil gøre en forskel?

- Ja, vi planlægger at åbne mange nye butikker i år, så vores øgede synlighed giver kunderne et alternativ. Samtidig moderniserer vi en del butikker, så den Fakta, man som kunde kendte, bliver et topmoderne discountsupermarked. Fakta har ca. 2.000 varer fast på hylderne, så derfor er det muligt at handle færdigt og fylde hele vognen med mange kvalitetsvarer som vi køber sammen med Coop, siger Heidi Kessler.

Der foregår en massiv oprustning i samtlige discountkæder for tiden. Hvad gør I for at skille jer ud?

- Fakta har et stort, fast sortiment med varer, som du ikke finder i andre discountbutikker. Fakta skiller sig ud ved at have Minirisk (Danmarks ældeste miljø-mærke – fra 1974) men også C-salater, som er de færdiglavede salater, som findes i Faktas grønt-kølere. Det gør det nemt at lave et hurtigt og sundere måltid for den travle børnefamilie. Vi har også BAZAR-varer, som er et område i butikken med varer, som er gode engangstilbud på bl.a. boligartikler.

Fakta planlægger, at 2 af de 50 nye butikker skal åbne på den anden side af de danske grænser, og det er første gang, Fakta prøver kræfterne af på udebane. Heidi Kessler oplyser ikke, hvor de to Faktaer kommer til at ligge.

Faktas udvikling i inventar og slogan

Siden 1981 er butikkerne er blevet større, vareudvalget er blevet bredere og åbningstiderne er blevet længere. Det er især friske varer som kød, frugt og grønt, der er kommet mere af, og i dag har Fakta åbent fra klokken 8 til klokken 21 hver dag.

Men det er ikke kun inventaret, der har skiftet karakter. Faktas slogan var indtil januar 2011 "Det ta'r kun 5 minutter at handle i Fakta, men vi vil så gerne ha' du bli'r lidt længere".

Det ændrede sig imidlertid i takt med at Fakta hellere ville slå sig op på sine varer end sine små butikker til "Fakta – det er sund fornuft", og i 2012 skiftede det så igen til "Det er Fakta!".

To ugers fejring med knald på markedsføring

Milepælen for de 400 butikker fejrer Fakta de næste to uger med anderledes tilbudsaviser, tv-reklamer, radio-spots og online markedsføring.

- På en almindelig uge har vi cirka 140 forskellige tilbud, men i denne og næste uge har vi godt 50 pr. uge. – men så er det til gengæld til ekstra skarpe priser og ekstra store mængder, siger Heidi Kessler.
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD