Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Sådan gør Fakta sig klar til 30 nye butikschefer

Foto: detailfolk.dk



Friday den 19 October 2012 kl. 07:30 af: Mette Winkler

Fakta kæmper for at aflive fordomme og gøre lederstillinger i discountbutikker attraktive.

Krisen har sparket danskerne ind i discountalderen. Det betyder flere gæster i Fakta, og det får discountkæden til at udvide med raketfart. Udvidelsen betyder 30 nye butikschefer, og det kræver også flere nye cheftrænere, der skal lære de nye butikschefer op.

Udfordringen er at at finde de rigtige. Detailfolk.dk har talt med HR-chef i Fakta, Jens Romundstad, om hvad han ser af muligheder for butikscheferne i de 50 nye butikker, 2013 byder på.

-  Det, der er vigtigt for os, er at få de rigtige ledere ind, og det er bare svært. Når du kigger bredt ud over Danmark på den beskæftigelsessituation der er, så er det de andre, der fyrer, og det er os, der hyrer. Men vi er stadigvæk hæmmet af, til en vis grad, at være et brand inden for discount, som ikke opleves lige så attraktivt som andre kendte employer brands, siger han.

Butikschefens ansvar

Derfor er det vigtigt for HR-chefen at belyse det ansvar, der følger med jobbet som butikschef. Ifølge Jens Romundstad er det meget. Han er klar over, at titlen ikke kan måle sig med direktørtitler, men han mener ikke, man skal undervurdere titlen på ansvarsmængden.

- En butikschef, nå ja, så er du chef for en butik, flot. Men der er masser, der kalder sig ceo og adm. direktør og alt muligt frækt, som ikke har ansvar for en 50 millioner kroners omsætning om året, og som ikke er direkte chef for 25 mand, siger han og refererer til virkeligheden for en gennemsnitlig butikschef i Fakta.

Fri leg med varer

Derudover følger der en god portion frihed med ansvaret som butikschef i Fakta. 

- Det er min opfattelse, og den er jeg villig til at stå på mål for, at i mange andre kæder, der umiddelbart ligner os, der er du i større grad bundet af konceptet, end du er som faktabutikschef. Der har du virkelig gode muligheder for at bedrive købmandskab og lege med varerne. Det er noget, der er svært at læse om i bøger eller tage tests i. Det er meget omkring intuition og ikke mindst et kendskab til kunderne, siger Jens Romundstad.

Karrierestigen er slebet til

Når man skal være butikschef i Fakta, skal man først igennem en ca. tre måneders aspirantuddannelse. Når man ikke sidder på skolebænken og terper ledelsesteori og jura, er man med en cheftræner - en butikschef med ekstra uddannelse i oplæring - i butikken. Men det nye opslag på 30 stillinger kræver flere cheftrænere end normalt, og det har betydet, at procedurerne skulle laves om.

- Der har været en policy om, at hvert distrikt med 12 butikker i fakta, må have en cheftræner. Men det har jeg lavet om. Så man nu gerne må have to. Derudover har jeg lavet en række nye titler i fakta, sådan så den dygtige cheftræner kan blive enten aspirantkonsulent eller salgstræner – og på sigt salgschef, for ikke at sige salgsdirektør.

Jens Romundstad kalder det frit flow helt nede fra servicemedarbejderen og helt frem til stillingen som salgsdirektør i Fakta. Det store fokus på de interne kandidater er et opgør med fortiden, hvor chefer typisk blev rekrutteret eksternt.

Fokus på de interne kandidater i koncernen

- I en periode har det været sådan, at de salgschefer, vi tog ind, de kom typisk fra Kvickly – altså varehuschefer – eller de kom fra de store superbrugser og blev salgschefer, fordi vi vurderede, at de her typer er rigtig tunge på ledelse og ledelse gennem andre. På den måde kom vi til at sætte vores egne butikschefer lidt i skyggen af de andre, og det er ikke klogt. En karrierestige er kun god, hvis den kan bringe dig derhen, hvor du gerne vil, og der er mange af vores chefer, som gerne vil være salgschefer i Fakta, siger han.

I de 30 stillingsopslag er der netop taget højde for, at nogle af butikscheferne på sigt vil stryge til vejrs enten internt eller i en anden kæde, men de nye interne titler og muligheder for at opgradere er blevet til for at holde på de nyklæggede butikschefer så længe som muligt - om ikke andet som en del af Coop-familien, som Fakta er en del af.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD