Chokoladekæde udvider i Danmark
Med to nye butiksåbninger i Danmark vil den engelske chokoladekæde Hotel Chocolat teste en ny måde at udrulle sit koncept på.
Det ser ud til, at danskerne er vilde med gourmet-chokolade.
I hvert fald udvider Hotel Chocolat nu antallet af butikker i Danmark. Indtil nu har den britiske kæde haft en flagskibsbutik på Strøget i hjertet af København. Nu åbner kæden så to nye butikker i Danmark i henholdsvis lufthavnen og Frederiksberg Centret.
- Til oktober har vi haft åbnet i Danmark i to år, og vi er nu klar til at åbne to nye butikker nu, som en del af vores strategi for markedet i Danmark, siger Patrick Skelmose Pörtner, der er store manager og project manager for Hotel Chocolat i Danmark.
Han fortæller, at man i kæden vil skele til, hvordan det går med ny-åbningerne i Danmark, når konceptet skal udrulles andre steder i verden. I teorien er den danske model med en flagskibsbutik til at begynde med og efterfølgende åbning af to mindre butikker nemlig en god måde at åbne på internationalt.
- Så der ligger et stort pres på mine skuldre for at få det til at lykkedes, siger Patrick Skelmose Pörtner.
Altid plads til flere chokoladebutikker
Hotel Chocolat er langt fra den eneste kæde, der sælger luksuschokolade på det danske marked. Også kæder som Summerbird, Frellsen og Sv. Michelsen sælger det luksuriøse slik til danskerne, men Patrick Skelmose Pörtner mener ikke, at det begrænser muligheden for at åbne flere butikker. Tværtimod.
- Der er altid plads til en mere. Jeg har aldrig været ude for, at der er nogen, der er konkurrenter i chokoladebranchen. Vi er alle kolleger, for jo mere vi allesammen taler om chokolade, jo mere interesse får vores gæster for chokolade, siger han.
LÆS OGSÅ: Konkurrenter 'hjælper' hinanden
Men hvor er det så, at Hotel Chocolat adskiller sig fra kollegerne i branchen?
- Vi er gode på design af chokolade, og vi bruger mange farver. Vi er et luksusbrand, og derfor ligger vi også i den dyre ende af Strøget ved siden af de dyre butikker. Man skal føle sig speciel, når man kommer ind som gæst. Det er også det, der ligger i navnet Hotel Chocolat, at du i en stresset hverdag skal føle, at der bliver taget vare om dig, når du kommer herind, forklarer Patrick Skelmose Pörtner.
Derfor har kæden også et såkaldt ’100 procent happiness-program’. Det skal sikre, at kunderne kan give feedback om deres oplevelser i kædens butikker. Hver bon er udstyret med et særligt nummer, som angiver butik, tidspunkt og ekspedient. Kunden kan herefter logge ind på en særlig hjemmeside og dele sin oplevelse, og både gode og dårlige oplevelser kommer direkte videre til den pågældende butik og ekspedient, der kan bruge den i arbejdet med at forbedre kundeoplevelsen.
Hotel Chocolat blev stiftet i 2004. I dag har kæden butikker i Storbritannien, Danmark og USA. Hotel Chocolat har også sit eget hotel og sin egen kakaoplantage på St. Lucia. Nogle af butikkerne, herunder flagskibsbutikken i København, er udstyret med det såkaldte Roast & Conch-koncept, hvor kakaobønnerne bliver ristet, knust og afskallet i butikken, så man kan følge med i chokoladeprocessen helt fra bunden. Her har kæden også en tilhørende café indbygget i butikken, hvor gæsterne eksempelvis kan nyde chokolade i en flydende version i form af en varm kop kakao.
Efter planen slår butikken i lufthavnen dørene op midt i juli, mens butikken i Frederiksberg Centret følger efter i august.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Mindre kendt navn tager stikket hjem ved E-handelsprisen
Frivillig bagerkæde deler medlemmerne op i to hold
Købmandskæde har fundet en danmarksmester i økologi
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Hvordan tror du Black Friday salget ender i år sammenlignet med sidste år? (primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Massiv satsning skal sende salget på himmelflugt i Søstrene Grene
Detailsalget tager igen et lille skridt i den rigtige retning
Så meget koster en ufærdig dagligvarebutik
Lidl-direktør: - Selv rygerne kommer stadig og handler hos os
Stifter af kæde kan åbne flere butikker trods strid modvind
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops