Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Butikker kæmper for at holde trit i omnichannel-kapløbet

Foto: Colourbox




eTail Nordic

Rapporten Cutting Through the Noise er udgivet af eTail Nordic. 

eTail Nordic afholder en konference med fokus på e-commerce og multichannel fra 2.-3. oktober på Radison Blu i København.

Få mere information her

Tuesday den 28 August 2018 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

Store dele af detailbranchen kæmper for at komme på omgangshøjde med konkurrenterne, når det kommer til omnichannel.

At møde kunderne på alle tænkelige platforme - og samtidig indsamle brugbar data om deres indkøbsvaner - er ikke en nem øvelse.

Det viser en rapport fra eTail Nordic, der bygger på interviews med 100 nordiske direktører, som har ansvaret for e-commerce.

Når direktørerne bliver bedt om at bedømme deres virksomheds omnichannel-indsats, så svarer halvdelen, at de hele tiden må kæmpe for at holde trit med konkurrenterne.

37 procent svarer, at de er på sammen niveau med konkurrenterne, mens ni procent synes at være på forkant.

Fire procent opererer slet ikke med omnichannel. Men det kan være en væsentlig ulempe, vurderer Peter Hvidberg i rapporten. Han er Head of E-Commerce i Intersport Group.

- Nogle af de her mennesker har været i branchen i 30 eller 40 år. Når vi fortæller dem, at de har brug for en omnichannel-tilgang, får vi altid den samme reaktion. De siger: “Det er min kunde,” forklarer han.

- Men det er ikke “deres” kunde mere, for kunderne har forandret sig. Vi kontrollerer dem ikke mere - de kontrollerer os. Vi må få de erfarne i faget til at forstå, at omnichannel ikke er djævlens værk, det er faktisk deres bedste ven, fortsætter han.

Kæmper med at overbevise ledelsen

Rapporten viser også stor forskel på, hvor meget ledelsen bakker op, når det kommer til at fremme en digital kultur og høste data om kunderne.

For 12 procent af de adspurgte gælder det, at hverken ledelsen eller medarbejderne kan se idéen i at styrke digitaliseringen, mens 37 procent ser det som en udfordring at overbevise sine overordnede om fordelene.

En gruppe på næsten samme størrelse - 34 procent - oplever stor opbakning hos den øverste ledelse, når det kommer til at forene nethandel og fysiske butikker, mens det på andre områder er lidt sværere at få nye digitale tiltag igennem.

17 procent oplever stærk opbakning.

- Når ledelsen er med ombord, er det nemmere at omsætte strategier til mere konkrete handlingsplaner. På den måde bliver medarbejderne på gulvet også nemmere inddraget, siger Allan Bo Christiansen i rapporten. Han er Digital Developer hos Atea.

Den fulde rapport kan downloades her

LÆS OGSÅ: Detailchef bliver ny marketingdirektør hos omnichannel-darling



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD