Bianco-reklame om ligestilling vækker forargelse
En reklame for Bianco, som tager ligestillingsdebatten op, har fået massevis af brugere på de sociale medier til at protestere. Se den her.
Når man blander kønsdebatten ind i sin markedsføring på de sociale medier, træder man samtidig ind i et minefelt. Det kan skomærket Bianco nok skrive under på.
Efter de lagde en ny reklamefilm ud på Facebook, har det nemlig givet anledning til kritik fra rigtig mange brugere, som ikke bryder sig om den måde, feminisme og ligestilling bliver brugt til at sælge sko på.
I reklamen siger en kvindestemme blandt andet: “Lad os sætte et nyt mål. Fra nu af er ligeløn ikke nok - kvinder har brug for mere,” og at det simpelthen er dyrere at være kvinde, fordi "mænd ikke skal have et nyt sæt tøj til hver sæson." Budskaberne har fået mange utilfredse brugere til tasterne på både Facebook og Youtube.
- Kan I slet ikke se problemet i, at I laver en reklame, som benytter sig af kønsstereotyper til at sælge sko i ligestillingens navn? For at citere jer selv: "It seems most women are not even angry about it - but we should be," lyder en typisk kommentar på Facebook, hvor opslaget var blevet delt 3827 gange onsdag eftermiddag. Mange har dog også liket videoen.
Bianco: Vi laver reklamer med kant
Selvom Bianco står ved deres reklame, tager de stadig kritikken til efterretning. Sådan lyder meldingen fra virksomhedens marketingskoordinator, Anne Rahbek Petersen, som mediet Bureaubiz har interviewet om sagen.
- Bianco har jo aldrig været et brand, der var bange for at have holdninger. Bianco har en tradition for at lave reklamer med lidt mere kant end andre fashion brands, og vi har tidligere kommenteret på både finanskrisen og global opvarmning, siger hun og fortsætter:
- Formålet har ikke været at støde nogle befolkningsgrupper, men gennem humor og kant at sætte fokus på ligeløn. Den del synes vi, at vi har løftet fint, siger hun til Bureaubiz, som også fortæller, at reklamebureauet bag videoen er overraskede over mængden af omtale.
Se videoen her og bedøm selv:
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Ny udvikling i nethandlen: - Det gør ondt i hjertet
Salling Group lover kunderne priskrig
Pessimismen breder sig igen blandt forbrugerne
Faldende efterspørgsel bliver enden for særlig netbutik
Direktør stopper hos kendt tøjmærke
Lars Larsen Group sætter Ilva-direktør fra bestillingen
Måling: Danskerne holder på pengene
Louis Nielsen: Aftaler i shoppingcentre bremser ekspansion
Seneste cases og nyheder fra RetailDirect
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Whistleblowerloven i detailbranchen: Har du fået helt styr på din whistleblowerordning?
Detailsektoren går forrest i kampen for mere bæredygtige emballager
3 relevante pandemi learnings for din virksomhed
5 content marketing trends du skal holde øje med i 2022
Tendens viser: Handel fra mobile enheder overgår laptops