Analyse: Lukkede grænser styrkede salget i danske butikker
I foråret måtte forbrugerne undvære grænsehandlen. Det fik salget til at stige markant i danske butikker, viser analyse fra Dansk Erhverv.
Danske butikker havde ekstra gang i salget af øl, sodavand og spiritus, da grænsen til Tyskland var lukket ned i fra midten af marts til midten af juni sidste år.
Omsætningen af de såkaldte nydelsesmidler bliver i en analyse fra Dansk Erhverv anslået til at være steget med 10-16 procent i perioden. På et helt år vil det svare til en meromsætning på 3,5 - 5,8 milliarder kroner.
- Analysen er interessant fordi vi med grænselukningen for første gang ser, hvor mange penge danskerne bruger i danske butikker, når de ikke kan køre over grænsen, siger Lotte Engbæk Larsen. Hun er markedschef i Dansk Erhverv.
- Tidligere har omfanget af grænsehandlen været baseret på skøn fra Skatteministeriet. Og det er flere milliarder i omsætningsstigning der er er tale om. For første gang har vi fået reelle tal på omfanget af grænsehandlen, siger Lotte Engbæk Larsen, markedschef i Dansk Erhverv.
Dansk Erhvervs analyse er baseret på omsætningsdata fra en række danske virksomheder inden for dagligvarehandel og convenience, som tilsammen dækker størstedelen af markedet.
LÆS OGSÅ: Fleggaard køber sjællandsk netbutik
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Offensive Power er klar med ny vækststrategi
Georg Jensen får en rutineret detailprofil som topchef
Nødløsning blev en kæmpe succes i handelsby
Salling Group kommer med en appel til alle medarbejdere
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Offensive Power er klar med ny vækststrategi
Georg Jensen får en rutineret detailprofil som topchef
Nødløsning blev en kæmpe succes i handelsby
Salling Group kommer med en appel til alle medarbejdere
Milliardær på opkøb skaber god stemning i velkørende koncern
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår