Analyse af Generation Z - sådan når man den helt unge forbruger
Der har været meget fokus på Generation Y som forbruger, men nu retter en ny analyse blikket mod Generation Z's krav til virksomhederne.
De sande digitale natives siges at være den gruppe, som er født efter 2001. De går også under navnet Generation Z, og de er ved at være myndige forbrugere.
Det er derfor interessant at finde ud af, hvilke værdier de lægger vægt på som forbrugere, hvilket Retail Institute Scandinavia har gjort i en ny rapport. De kalder Generation Z for den mest bevidste forbrugergruppe nogensinde.
- Vi ser lige nu et stigende antal retailere og brands, der øger deres fokus på bl.a. bæredygtighed og social bevidsthed bl.a. som reaktion på, at Generation Y er en meget bevidst forbrugergruppe – og vores undersøgelser viser, at der er god grund til at fortsætte CSR-arbejdet fremadrettet, for Generation Z har endnu højere forventninger på det punkt, fortæller forbruger- og retailekspert Dorte Wimmer i en pressemeddelelse.
Socialt ansvar og bæredygtighed
Bæredygtighed er blandt de områder, som gruppen lægger meget vægt på. Mens det for 74 pct. af danskerne er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil, gælder det for hele 83 pct. af Generation Z.
I tidligere generationer har det især været kvinderne, som har lagt vægt på bæredygtighed, men i Generation Z er det i næsten lige høj grad begge køn. Gruppen går også op i, at virksomheder tager socialt ansvar.
- De danske forbrugere, og især Generation Z, har i dag høje krav til virksomhederne om, at de aktivt skal vise, at de kæmper for en bedre verden igennem en stillingtagen til samfundsmæssige debatter og politiske spørgsmål – også problematikker, der som sådan ikke har noget at gøre med deres egen forretning, fortæller Dorte Wimmer.
LÆS OGSÅ: Sådan bliver Generation Y begejstret for at købe ind
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Læs artiklen her
Seneste nyheder
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Jysk skifter navnet på de sidste 1.000 butikker
Dansk Erhverv: Sådan kunne en plan for genåbning se ud
Stifter af kendt butikskæde fik nok af uhæderlighed i branchen
Seneste afstemninger
Er det en fornuftig beslutning at lukke specialhandlen ned grundet smittespredning?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan endte den samlede Black Friday omsætning i år sammenlignet med 2019?
(Kun primært fysisk butik afstemning) Hvordan forventer du Black Friday omsætningen bliver i år sammenlignet med 2019?
Bør butikkerne gennemføre Black Friday i 2020?
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Erfaren detailprofil får ledende stilling i Coops lavpriskæder
Tålmodigt brødrepar åbner første butik på pengestærkt marked
Direktør advarer: Varer ligger og mister værdi i lukkede butikker
Rigmænd må til lommerne for at beskytte stor spisekæde
Udskældt netbutik går i tvangsopløsning
Seneste blogindlæg
Den fysiske butiks største trussel!
6 tips til at gøre din webshop mere brugervenlig
Tobakslov skal være effektiv – men med en højere grad af metodefrihed til detailhandlen
Absurd ”Postmand Per-afgift" fra regeringen vil skade konkurrenceevnen og danske netbutikker
Amazons lancering i Sverige skærper nødvendigheden af fair og lige konkurrencevilkår