Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Sådan bliver Generation Y begejstret for at købe ind

Foto: detailfolk.dk



Monday den 19 September 2016 kl. 09:45 af: Lise Møller Schilder

Det er ikke nemt at gøre den nye generation af forbrugere tilfredse. En ny bog har undersøgt, hvad generation Y fokuserer på.

Der findes 1,2 millioner mennesker i Danmark, som kan kategoriseres som Generation Y. Det vurderer forbruger- og detailhandelsekspert Dorte Wimmer. Hun er forfatter til en ny bog, som går under navnet: Fremtidens forbrugere i dagligvarehandlen – Generation Y: Forstå dem, Fang dem. Det skriver Retail Institute i en pressemeddelelse.

Bogen udlægger blandt andet en undersøgelse, der viser, at de unge forbrugere ikke synes, at det er specielt spændende at købe ind.

- Hele 49 procent af Generation Y kommer i supermarkederne mindst tre gange om ugen, og for hver femte unge kvinde er et supermarkedsbesøg en del af den daglige rutine. Men til trods for dette er turen til supermarkedet kun forbundet med meget lidt glæde. Danmark indtager en sidsteplads sammen med Holland, når vi ser på hvor mange af de unge, der faktisk kan lide at handle ind, skriver Retail Institute.

Nye værdier

For at få de unge til at glæde sig mere over indkøbsoplevelsen, er det vigtigt, at man som detailhandler forstår deres værdier og holdninger. Mange i generation Y vil gerne købe økologisk, men det skal helst være lige så billigt som det ikke-økologiske alternativ. 

- Kun syv procent af Generation Y er villige til at betale væsentligt mere for økologi, mens 57 procent ikke vil betale synderligt mere for at få økologiske produkter i indkøbskurven, skriver Retail Institute og fortsætter:

- Vælges økologiske produkter er driveren dertil vidt forskellige for de to køn. Kvinders valg bunder i et socialt ansvar gennem omsorg for dyr og familie, mens mænds er langt mere egodrevet, idet troen på en bedre smagsoplevelse er driveren for indkøbet.

Til trods for uvilligheden til at betale mere for økologi, er det dog vigtigt for Generation Y, at der er et ordentligt udvalg af økologi, når de skal vælge butik. Og overraskende nok er det især vigtigt for mænd.

- Dobbelt så mange mænd (syv pct.) vælger indkøbssted på baggrund af udvalget af økologi som kvinder (fire pct.), og især unge mænd i hovedstaden er meget beviste omkring økologien.

Pris vigtigere end brands

Generelt gider Generation Y ikke betale for meget for deres varer, og de går derfor også mindre op i, om de køber mærkevarer eller om de køber Private Labels. Der er dog områder, hvor mærkevarerne stadig har en fordel.

- Drikkevarer, Færdigpakkede fødevarer, konfekture og dyremad er områder, hvor mærkevaren står stærkt, mens Private Labelen i større grad bliver til valgt indenfor personlig pleje, frosne og ferske fødevarer samt mejeriprodukter, står der i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Detailhandlen lever ikke op til Generations Y's forventninger



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD