Mig og min butik
Prøv et helt gratis loyalitetsprogram til butikken
(C) Sidens indhold er leveret af detailfolk.dk og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til sidenDetailfolk.dk
Detailfolk.dk er samlingsstedet for dig med interesse i detailhandel eller retail, og her finder du nyheder, tendenser, debat, samt tips og gode råd til din detailhverdag.
Detailfolk.dk er stedet for alle detailansatte, uanset funktion eller branche.
Læs mere om detailfolk.dk her.
Loyalitetsprogrammer i detailbranchen er vældig populære og vinder meget frem i Danmark i disse år. Formålet er som bekendt at skabe mere loyalitet og dermed mere salg blandt kunderne i butikken.
De fleste loyalitetsprogrammer koster penge - både at implementere og at holde i drift løbende. Men der findes faktisk et helt gratis og effektivt ”loyalitetsprogram”, som alle butikker nemt og enkelt kan implementere helt uden brug af IT og bonuspoint-systemer, og det handler om at have styr på alle de loyalitetsskabende detaljer hver dag, hver gang og over for hver eneste kunde.
Loyalitet handler om at skabe en følelsesmæssig præference hos kunden, og det ultimative mål er at skabe en ”uhåndgribelig” irrationel følelse, der får folk til at elske din butik og dine produkter næsten uanset hvad.
Her finder du inspiration til en række forskellige loyalitetsskabende indsatser, du nemt kan implementere i butikken:
Vær oprigtigt interesseret i kunden
- Byd altid kunden hjerteligt velkommen, f.eks. med et ”Hej og velkommen” og solid øjenkontakt, suppleret af et smil og et ”Hvad kan jeg gøre for dig?”.
- Stil konsekvent gode og åbne ”hv” spørgsmål i alle dele af kundedialogen, og spørg oprigtigt ind til kundens behov og situation. Behovsanalysen signalerer interesse for kunden og giver dig nyttig viden, der kan hjælpe dig til at lukke salget.
- Afbryd aldrig. Det burde give sig selv, men de fleste sælgere hopper i denne fælde gang på gang. Det kan skyldes, at man tror man kender kundens situation eller behov, eller at man er overbegejstret for produktet og bare vil fortælle løs. Hvis kunden afbryder, så lad endelig kunden afbryde: Så er det nok, fordi kunden har forstået, hvad du har sagt eller står med et nyt vigtigere spørgsmål. Lyt til kunden.
- Sig altid pænt ”Hej igen” eller ”På gensyn” til kunden - også selvom kunden går hurtigt igen efter en ose-tur.
Hold, hvad du lover
- Har du lovet at ringe tilbage til en kunde, så gør det – hver gang. Sørg for at der er et ”system” i butikken, der sikrer, at alle i butikken ved hvilke ”sager”, der er lovet opfølgning på, og at alle kan se, hvad status er i ”sagen”.
- Kontakt altid kunden, hvis varen er forsinket, eller hvis du ikke har fået svar fra den, du er afhængig af svar på i en opfølgningssag. Det giver faktisk pluspoint at ringe og sige ”jeg har ikke glemt dig, men jeg venter fortsat på svar fra XX, du hører fra mig igen senest i morgen”. Kunderne er normalt vant til det modsatte i de fleste butikker.
Overrask kunden og giv mere end kunden forventer
- Små gaver: Handler du f. eks. med ting til børn, kan en lille gave som et lille bolsje eller mini tegnesæt gives med, når mor eller far køber noget. Handler du med kosmetik, kan en gratis parfumeprøve skabe glæde, og så videre.
- Kundeaftener: Inden for næsten alle produkttyper vil du kunne arrangere ”produkt- eller kundeaftener”, der med garanti vil skabe loyalitet og differentiere din butik fra andre. Det kan være en mode-aften, hvor næste sæsons nye varer vises, eller en ”lær dit produkt at kende”-aften, hvis du sælger elektronik, som f. eks. foto-udstyr, eller smartphones. Gå f. eks. i alliance med en nabo butik, hvor jeres produkter supplerer hinanden (tøj + sko, vin + delikatesser, osv.), så kan I begge drage nytte og hjælpe hinanden med at få succes.
- Forplejning: Hav f.eks. altid god specialkaffe eller the på kanden, kildevand, bolsjer, pebernødder til jul etc., så du på denne måde skaber en ekstra god stemning.
Mersalg kan skabe loyalitet
- Det er faktisk rigtig god kundeservice at forsøge ”mersalg”. Især hvis det er relaterede eller komplimenterende produkter:
- Sælger du guitarer, er det god service at sælge ekstra strengesæt, så man kan spille videre, hvis strengen springer, eller sælg batterier til det elektronik, der skal gives som gave, eller beskyttelsesetuiet til den dyre smartphone eller tablet osv.
Nyheder, særtilbud og kundedialog skaber øget loyalitet
- Nyhedsmail: Der findes gratis mailprogrammer, som f.eks. Mailchimp, der er relativt nemme at benytte til at sende nyhedsmails ud. ”Investeringen” er her kun din egen tid, hvorefter du kan sende nyhedsmails ud. I dine nyhedsmails kan du gøre opmærksom på nye produkter, kundeaftener, udsalgsstart, ”weekend-rabat”, etc. Husk dog, at der er regler og retningslinjer på dette område, der er vigtige at kende og følge. Læs dem her.
- Facebook. Nogle butikker har stor succes med at benytte Facebook til at gøre opmærksom på nye varer, særtilbud, søndagsåbent - præcis som med nyhedsmailen
- Succes med ovenstående kræver ”kun” en indsats. Uanset om du vil benytte Facebook eller nyhedsmails til at øge kundeloyaliteten, så kræver det som med alt andet i butikken en konsistent og vedvarende indsats fra alle i butikken for at få succes. Sørg for at ALLE i butikken spørger ALLE kunder, om de ikke kunne have lyst til at få nyheder, specialtilbud, etc. via nyhedsmail eller Facebook. Få evt. produceret et lille visitkort, hvor alle fordelene ved tilmelding står, samt jeres Facebook og/eller nyhedsmail adresse. Siger din kunde ”ja tak” til mail, så sørg for at få dem til at skrive deres mail op med det samme. Så har du også den lovkrævede dokumentation på plads.
Og husk! Der skal kun én mindre god oplevelse i butikken til at sænke loyaliteten hos kunden igen.
God fornøjelse!
Sidens indhold er leveret af ekstern partner, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter